فهرست مطالب

شرایط و مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا

مهاجرت تحصیلی همواره از روش‌های محبوب مهاجرت بوده است و از آنجا که کانادا دانشگاه‌های برتر و سیستم آموزشی پیشرفته‌ای دارد، اخذ ویزای تحصیلی کانادا مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. تعداد دانشجویان بین المللی در کانادا هر ساله به رشد خود ادامه می‌دهد. بسیاری از دانشجویان پس از اتمام تحصیل قادر به اقامت در کانادا هستند. در سال گذشته، کانادا پذیرای بیش از ۴۰۰ هزار دانشجوی بین المللی بوده است که اکثر این دانشجویان از فرانسه، نیجریه، چین، ژاپن، کره جنوبی، ایالات متحده، برزیل، ایران، هند و ویتنام بوده‌اند.

در این مقاله مراحل اخذ ویزای تحصیلی کانادا، دلایل مثبت این انتخاب، هزینه‌های تحصیل در کانادا، بهترین دانشگاه‌های کانادا و بسیاری اطلاعات مفید دیگر برای شما گردآوری شده است. اگر تصمیم به اخذ ویزای تحصیلی کانادا را دارید، توصیه می‌کنیم که در این مقاله با ما همراه باشید.

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

چرا ویزای تحصیلی کانادا را بگیریم

کانادا دومین کشور پهناور جهان، دارای ۹۶ دانشگاه است که اکثر آنها دانشجویان بین المللی را پذیرش می‌کنند. یکی از جنبه‌های خاص کانادا، دو زبانه بودن آن است. انگلیسی در بیشتر قسمت‌های غربی و فرانسوی در استان شرقی کبک صبحت می‌شود. تحصیل در کانادا برای افرادی که اقامت دائم کانادا را دارا باشند رایگان است.

مونترال چهارمین، تورنتو سیزدهمین و ونکوور هفدهمین شهر دانشجویی برتر جهان می‌باشند. با این حال، برخی از دانشگاه‌های معتبر بین المللی کانادا در شهرهایی خارج از سه شهر ذکر شده قرار دارند. بنابراین بسته به رشته تحصیلی، جغرافیای مورد علاقه و میزان تحمل شما نسبت به سرما، تحصیل در خارج از سه شهر اصلی کانادا (مونترال، تورنتو، ونکوور) می‌تواند تجربه تحصیل در کانادا را برای شما خوشایندتر کند. کانادا همچنین میزبان بیش از ۱۵۰ کالج است که دوره‌های کوتاه مدت و دیپلم را ارائه می‌دهند. سال تحصیلی کانادا به طور کلی در ماه سپتامبر آغاز می‌شود، با این حال برخی از برنامه‌های تحصیلات تکمیلی دیرتر یا زودتر آغاز می‌شوند.

کشور کانادا علاوه بر سیستم آموزشی با کیفیت، امکانات و موقعیت‌های بسیاری را نیز فراهم آورده و همچنین دارای فرهنگی بسیار غنی است. پژوهش، مقالات علمی و مشارکت‌های بین المللی ابعادی است که کانادا و دانشگاه‌های آن بر روی آنها متمرکز شده‌اند. اخذ ویزای تحصیلی کانادا و تحصیل در این کشور، سرمایه‌گذاری بلند مدت بسیار خوبی برای شما و آینده‌تان خواهد بود.

دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه‌های کانادا هر ساله بیش از ۱۳۰٬۰۰۰ دانشجوی بین المللی می‌پذیرند. جهت دریافت ویزای تحصیلی کانادا در ابتدا باید دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب و از آن دانشگاه نامه پذیرش دریافت کنید. اگر هنوز مطمئن نیستید که در کدام دانشگاه کانادا قصد تحصیل دارید، باید پیش از شروع فرآیند درخواست ویزای دانشجویی تصمیم خود را بگیرید. قبل از پذیرفته شدن در دانشگاه‌های کانادا، ابتدا یک نامه پذیرش که برای دریافت ویزای دانشجویی لازم می‌باشد را دریافت خواهید کرد.

اخذ مدرک لیسانس در کانادا به شما دانش و صلاحیت لازم برای ادامه کار در رشته مورد نظر خود و یا ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد / دکترا را می‌دهد. رقابت برای پذیرش در اکثر دانشگاه‌ها زیاد است. اگر انگلیسی زبان اول شما نیست، باید در یک آزمون زبان انگلیسی شرکت کنید.

کانادا یک برنامه عالی کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) برای ایجاد انگیزه بیشتر در دانشجویان بین المللی برای بدست آوردن شغل پس از اتمام دوره تحصیلات دبیرستان دارد. ۹۰٪ کسانی که پس از اتمام دوره تحصیلات تکمیلی در کانادا می‌مانند، ظرف کمتر از ۶ ماه مشغول به کار می‌شوند.

دانشگاه‌های برتر کانادا

  • University of Toronto
  • Athabasca University
  • University of British Columbia
  • University of Winnipeg
  • York University
  • Simon Fraser University
  • McMaster University
ویزای تحصیلی کانادا
اخذ ویزای تحصیلی کانادا

آیا همیشه به ویزای دانشجویی نیاز است؟

اگر که شما یکی از شرایط زیر را داشته باشید، برای ادامه تحصیل در کانادا نیاز به ویزای دانشجویی نخواهید داشت:

  • در صورتی که عضو خانواده و یا یکی از کارکنان یا نماینده وزارت یا سفارت‌های خارجه در کانادا باشید و توسط وزارت امور خارجه تایید شده باشید.
  • در دوره ای که کمتر از ۶ ماه می‌باشد ثبت‌نام کرده باشید.

به محض اینکه نامه پذیرش خود را از دانشگاه دریافت کردید، قدم بعدی ارسال درخواست جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا می‌باشد که به صورت محلی به آن اجازه دانشجویی نیز می‌گویند.

گام به گام تا اخذ ویزای تحصیلی کانادا

  • پیش از ورود به کانادا، در سایت مهاجرت و شهروندی کانادا (CIC) به صورت آنلاین برای دریافت ویزای دانشجویی درخواست خود را ارسال نمایید
  • یک نامه پذیرش از طرف یک موسسه آموزشی معین تهیه نمایید (دانشگاه‌های مورد تایید دولت کانادا)
  • تهیه یک منبع مالی کافی و مناسب که بتواند هزینه تحصیل شما را در این کشور تامین کند
  • نداشتن سو سابقه
  • در صورت نیاز مدارک پزشکی خود را ارسال کرده تا آنها را از سلامت کامل خود مطمئن سازید
  • آماده سازی تمامی مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای دانشجویی در کانادا
  • تکمیل فرم درخواست ویزای دانشجویی کانادا
  • اصل نامه پذیرش دانشگاه
  • اسکن صفحات جدیدترین پاسپورت (فقط صفحه اول و صفحاتی که در آن ها مهر خورده)
  • اسکن صفحات پاسپورت قبلی (فقط صفحه اول و صفحاتی که در آن ها مهر خورده)
  • اسکن ترجمه شناسنامه تایید شده/ در صورتی که متاهل هستید اسکن شناسنامه همراهان نیز لازم است
  • دو قطعه عکس پاسپورتی جدید که نام و تاریخ تولد در پشت آن درج شده باشد
  • فیش واریزی تحصیلی و نامه تمکن مالی: ارائه پرینت گردش حساب ۴ ماه اخیر و پرینت موجودی حساب متقاضی و یا فردی که او را ساپورت خواهد کرد. بانک این نامه را معمولا به زبان انگلیسی به شما می‌دهد که تنها مهر بانک بر روی آن کافی می‌باشد و نیاز به ترجمه و تایید ندارد. حداقل هزینه موجود در بانک باید یک سال شهریه و هزینه زندگی دانشجو را پوشش دهد
  • یک نامه جهت توضیح برنامه دقیق تحصیلی شما و هدف شما از انتخاب ابن کشور، دانشگاه و رشته
  • نامه سابقه کاری و بیمه کاری: توجه داشته باشید که نامه سابقه کاری حتما باید با رشته تحصیلی شما مرتبط باشد.
  • نامه CAQ  فقط برای متقاضیان کبک

توجه داشته باشید که مدارک خود را در فرمت PDF ارسال نمایید، پس از پایان کارها و ارسال و تایید فایل، یک فایل PDF  برای شما ارسال خواهد شد که با ارائه این فایل و اصل پاسپورت می‌توانید در دفتر VAC انگشت نگاری کنید.

معمولا جواب ویزا به صورت آنلاین تا ۹ هفته بعد از انگشت نگاری خواهد آمد. اگر جواب مثبت بود متقاضی و یا نماینده او باید به همراه پاسپورت به اداره مهاجرت کانادا در آنکارا، استانبول، ارمنستان و یا یکی از کشورهای همسایه رفته تا ویزا در پاسپورت مهر زده شود.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی کانادا

هزینه تحصیل در کانادا

اخذ ویزای تحصیلی کانادا و تحصیل در این کشور به عنوان دانشجوی بین المللی به طور کلی هزینه کمتری نسبت به تحصیل در آمریکا، انگلیس و استرالیا دارد!

هزینه تحصیل در کانادا به طور گسترده‌ای بر اساس دانشگاه/موسسه انتخابی شما متفاوت است، اما به طور کلی شما برای برنامه‌های کارشناسی سالانه ۲۰ الی ۳۰ هزار دلار کانادا پرداخت خواهید کرد. هزینه برنامه‌های تحصیلات تکمیلی کمی پایین‌تر (حدود ۱۶۰۰۰ دلار کانادا در سال) هستند. اگرچه برای درخواست ویزای دانشجویی لازم است شما ثابت کنید که بودجه کافی برای مدت تحصیل خود بدون نیاز به کار را در اختیار خواهید داشت ، اما کار در دانشگاه یا خارج از آن راهی عالی برای تامین هزینه‌های خود است. شما به عنوان یک دانشجوی تمام وقت در کانادا، مجاز به کار ۲۰ ساعت کار در هفته در طول ترم‌ها و تمام وقت در تعطیلات زمستان و تابستان هستید.

بیمه تحصیلی کانادا

یکی دیگر از مزایای تحصیل در کانادا این است که برخی از استان‌های کانادا نوعی بیمه درمانی را به صورت رایگان به دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهند. با دریافت ویزای تحصیلی کانادا، شما نیز به عنوان یک دانشجوی بین المللی از این بیمه درمانی رایگان بهره‌مند خواهید شد.

بورسیه تحصیلی کانادا

دانشگاه‌های کانادا طیف گسترده‌ای از بورسیه‌های تحصیلی را ارائه می‌دهند، از موفقیت‌های دانشگاهی و ورزشی گرفته تا رشته‌های تحصیلی خاص‌تر. همچنین بهتر است به طور کامل در مورد سازمان‌های کشور مبدا خود که بورسیه‌های تحصیلی در خارج از کشور را ارائه می‌دهند تحقیق کنید.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی کانادا
تحصیل در کانادا

الزامات زبان برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

از آنجا که کانادا کشوری دو زبانه است، دروس و دوره‌ها در دانشگاه‌های کانادا به یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسه تدریس می‌شود. اگر متقاضی اخذ ویزای تحصیلی کانادا برای تحصیل در یک دانشگاه انگلیسی زبان هستید، آیلتس توسط تمام دانشگاه‌های انگلیسی زبان پذیرفته می‌شود. برای تحصیل در دانشگاه فرانسوی زبان، مدرک TEF بیشترین کاربرد و استفاده را دارد.

ویزای تحصیلی کانادا برای متاهلین

هزینه اخذ ویزای تحصیلی کانادا

شرایط سنی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

نمونه ویزای تحصیلی کانادا

انواع ویزای تحصیلی کانادا

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

اطلاعات بیشتر در رابطه با مهاجرت به کانادا