یکی از مهمترین مدارکی که برای مهاجرت به آن نیاز خواهید داشت، مدرک زبان است. اهمیت دانش زبان به قدریست که همواره افراد زیادی بخاطر نداشتن مدرک زبان از مهاجرت منصرف می‌شوند. کانادا هم که از محبوب‌ترین مقاصد مهاجران ایرانی است از این قاعده مستثنا نبوده و چشم به راه ارسال مدرک زبان متقاضیان است. به همین دلیل کانادا آیلتس و سلپپ را به عنوان مراکز مورد اعتماد صدور مدرک زبان می‌شناسد که در اینجا به بررسی اجمالی این دو نوع آزمون می‌پردازیم.

سلپپ (CELPIP)

برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادا یا CELPIP یک آزمون جدیدتر نسبت به آیلتس است. این آزمون کانادایی که برای مهاجران و دانشجویان بین المللی ساخته شده است، توسط دولت‌های کانادایی و استانی، دانشگاه‌ها، کالج‌ها و کارفرمایان این کشور پذیرفته می‌شود. CIC آزمون سلپپ را برای این برنامه‌های مهاجرتی به کانادا می‌پذیرد:

سلپپ (CELPIP)
  • اقامت دائم
  • شهروندی کانادا
  • اکسپرس اینتری
    • برنامه کارگران ماهر فدرال
    • برنامه تجارت ماهر فدرال
    • کلاس تجربه کانادایی (CEC)
  • ویزاهای راه اندازی
  • اکثر برنامه‌های نامزد استانی

مانند آیلتس، دو نسخه از CELPIP وجود دارد:

  • General Test – که برای مهاجرت به کانادا باید انجام دهید.
  • General LS Test – که تنها Listening و Speaking را پوشش می‌دهد و پذیرفته نخواهد شد.

آزمون آیلتس (IELTS)

آیلتس که مخفف International English Language Testing System است، یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در سراسر جهان می‌باشد. بسیاری از کشورها از جمله کانادا از آیلتس برای شرایط مهاجرت خود استفاده می‌کنند. بنا بر این سالانه صدها هزار نفر در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند.

دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد:

  1. General Training
  2. Academic

برای مهاجرت به کانادا باید دوره آیلتس جنرال را بگذرانید زیرا CIC (سازمان سیاست گذار و مجری امور ویزا و مهاجرت به کانادا) نمرات آکادمیک را برای مهاجرت نمی‌پذیرد. معمولاً این دانشجویان هستند که در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت می‌کنند.

آموزش آیلتس جنرال برای سنجش میزان توانایی شما در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی طراحی شده است. از یک مقیاس 9 امتیازی برای شناسایی سطوح مهارت استفاده می‌کند که شامل چهار بخش می‌باشد:

  1. Reading
  2. Listening
  3. Writing
  4. Speaking

این آزمون به صورت کاغذی است و در دو جلسه انجام می‌شود. بخش Reading، Listening و Writing در یک جلسه به مدت 2 ساعت و 30 دقیقه تکمیل می‌شود. آزمون Speaking نیز باید در تاریخ دیگری برگزار شود که بین 11-14 دقیقه طول می‌کشد و در آن شما باید با یک ممتحن انسانی، در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید و سپس به سوالات در مورد آنچه گفته‌اید پاسخ دهید.

فرمت آزمون CELPIP

این آزمون نیز مانند آیلتس است و چهار بخش دارد: Listening، Reading، Writing و Speaking. با این حال، بر خلاف آیلتس، همه اینها در حدود 3 ساعت و در یک روز برگزار می‌شوند.

امتیاز بندی آزمون سلپیپ

CELPIP برای هر بخش تا 12 امتیاز اختصاص می‌دهد که امتیاز CELPIP مطابق با معیار زبان کانادایی (CLB) است. این بدان معناست که هر سطح CELPIP بر خلاف آیلتس برابر با سطح CLB است.

امتیازWritingReadingListeningSpeakingسطح CLB (CELPIP)
6+10+10+10+10+10
699999
588888
477777

سلپیپ چگونه بهتر از آیلتس است؟

فرمت آزمون CELPIP چندین مزیت دیگر نسبت به آیلتس دارد

فقط به این دلیل که CELPIP یک آزمون کانادایی است، به این معنی نیست که نمره CELPIP برای شما مفیدتر خواهد بود. اما فرمت آزمون CELPIP مزایایی دیگری نیز دارد:

اگر فقط برای مهاجرت به کانادا آزمون زبان انگلیسی می‌دهید یا اگر زمانی را به عنوان کارگر، دانشجو یا بازدید کننده در کانادا گذرانده‌اید، CELPIP انگلیسی شما را با توجه به زبان انگلیسی مورد استفاده در کانادا می‌سنجد.

سلپپ ترکیبی از انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتانیایی است. احتمالا کارفرمایان از CELPIP بیشتر از آیلتس رضایت داشته باشند زیرا این آزمون معیار بهتری برای سنجش نحوه صحبت کردن مهاجرین در کانادا است.

علاوه بر این، اگر زمانی را در کانادا گذرانده باشید، متوجه خواهید شد که مردم اینجا چگونه صحبت و یا مکاتبه می‌کنند. پس ارائه یک آزمون متمرکز بر لهجه کانادایی منطقی‌تر خواهد بود.

فرمت آزمون CELPIP چندین مزیت دیگر نسبت به آیلتس دارد:

  • فرمت آزمون CELPIP مدرن‌تر است؛ زیرا به طور کامل از طریق رایانه برگزار می‌شود.
  • نتایج CELPIP ظرف 8 روز اعلام می‌شود، در حالی که این مدت برای آیلتس 13 روز است.
  • اگر برای “رتبه بندی اکسپرس” در آزمون سلپپ شرکت کرده‌اید، با پرداخت هزینه اضافه می‌توانید نتایج خود را در مدت 3 روز دریافت کنید!
  • کل آزمون در یک جلسه انجام می‌شود (افراد شاغل و کسانی که باید مسافت‌های طولانی را طی کنند فقط یک بار باید به مرکز آزمون مراجعه کنند).
  • شما نیازی به گرفتن تاریخ مجزا برای آزمون اپیکینگ ندارید.
  • زمان برگزاری CELPIP کمتر از IELTS طول می‌کشد.

CELPIP سخت‌تر است یا آیلتس؟

CELPIP سخت‌تر است یا آیلتس

هیچ معیاری وجود ندارد که نمره دهی به CELPIP یا آزمون CELPIP سخت‌تر از آیلتس باشد. در واقع، معمولاً گفته می‌شود که هر دو از نظر سختی بسیار شبیه به هم هستند. تفاوت آن‌ها در فرمت‌های برگزاری این دو آزمون نهفته است.

CELPIP انگلیسی کانادایی را می‌آزماید، اما هم املای انگلیسی و هم املای آمریکایی را می‌پذیرد. که برای آزمون دهنده یک مزیت است. گفته می‌شود که CELPIP نسبت به آیلتس دارای بخش شنیداری و گفتاری طولانی‌تری است. بنابراین بخش نوشتاری آن کوتاه‌تر است. این کمک بزرگی برای کسانی است که در نوشتار راحت نیستند (چیزی که حتی انگلیسی زبانان بومی نیز می‌توانند با آن مشکل داشته باشند). خاطرتان باشد که آزمون آیلتس بر روی کاغذ انجام می‌شود و بسیاری از افراد با آن راحت‌تر هستند.

به خصوص اگر در استفاده از رایانه مهارت نداشته باشند. برخی از افراد نیز ترجیح می‌دهند که آزمون به دو روز تقسیم شود. این به شما یک استراحت بین بخش‌ها و فرصتی برای استراحت و آماده شدن می‌دهد. همچنین افرادی که فکر می‌کنند ممکن است در بخش‌های گفتاری و شنیداری آزمون مشکل داشته باشند، ممکن است آیلتس را به CELPIP ترجیح دهند.

نمره آیلتس خوب چقدر است؟

این یک پاسخ ساده است. هر چه نمره شما بالاتر باشد بهتر است. مانند نمره CELPIP، برنامه مهاجرتی کانادا نمره آیلتس خوب را تعیین می‌کند. همچنین، مانند «نمره قبولی CELPIP»، حداقل نمره آیلتس که می‌خواهید به آن برسید بستگی به برنامه مهاجرت یا ویزای دانشجویی شما دارد.

CELPIP در مقابل آیلتس – هر دو انتخاب عالی برای متقاضیان

بحث نمره CELPIP و IELTS بحثی است که در حال پر و بال گرفتن است. فرمت تست CELPIP در چند سال اخیر بسیار محبوب شده است. البته مراکز آزمونی وجود دارد که به راحتی در سراسر کانادا قابل دسترسی هستند. اما اخیراً وجود مراکز آزمون در عمده کشورهای علاقمند به مهاجرت به کانادا نیز افزایش یافته است.

برای انتخاب بین CELPIP و IELTS، کافیست در آزمون آزمایشی شرکت کنید. متوجه خواهید شد که هر دو آزمون چگونه انجام می‌شوند و با کدام یک راحت‌تر هستید. صرف نظر از اینکه کدام را انتخاب کنید، هیچ چیز بهتر از آمادگی خوب نخواهد بود.

می گویند: «fail to prepare, prepare to fail! – شکست برای آمادگی، آمادگی برای شکست!»

پس سخت مطالعه کنید تا در هر آزمونی که می‌دهید بالاترین نمره را کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *