شاید شنیده باشید که هزینه زندگی در فرانسه به خصوص برای دانشجویان بسیار مناسب و ارزان است. اما این گفته تا چه اندازه صحت دارد؟! در مقاله هزینه زندگی در فرانسه می‌خواهیم هزینه‌های معمول یک زندگی در کشور فرانسه را بررسی کنیم. بدیهی است که برای تحصیل در کشور فرانسه بهتر است تا علاوه‌بر آگاهی از هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه، از هزینه زندگی دانشجویی در این کشور نیز اطلاعات کافی داشته باشید تا در طول دوران تحصیل خود به خوبی بتوانید هزینه‌های زندگی و تحصیل‌تان را مدیریت کنید.

همانطور که می‌دانید هزینه‌های زندگی کاملا به سبک زندگی شخص وابسته است اما در این نوشته میانگین هزینه‌های زندگی یک شخص با زندگی نرمال در فرانسه را بررسی می‌کنیم. همچنین هزینه‌های زندگی در شهرهای پاریس، لیون، نانت، مونپولیه که جزو شهرهای دانشجویی این کشور به حساب می‌آیند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هزینه زندگی در فرانسه شامل چه مواردی می‌شود؟

هزینه یک زندگی نرمال در کشور فرانسه شامل چه گزینه‌ها و مواردی است؟! یک شخص برای برخورداری از یک زندگی معمولی به خوراک، پوشاک، تحصیل، بهداشت، حمل نقل و اوقات فراغت نیازمند است. کاملا طبیعی است که برای رفع این نیازها به یک بودجه مشخص نیز نیازمند است.

خبر خوب این است که هزینه‌های زندگی و دانشگاه در فرانسه نسبت به دیگر کشورها پایین‌تر است و همچنین امکان برخورداری از شغل پاره وقت یا دانشجویی در این کشور این اطمینان را مهاجر تحصیلی می‌دهد که به راحتی از پس هزینه‌های زندگی در فرانسه بر خواهد آمد.

همانطور که اشاره شد طبیعی است که هزینه زندگی در شهرهای مختلف کشور فرانسه با یکدیگر متفاوت باشد. مطمئنا هزینه زندگی در شهر پاریس به عنوان پایتخت این کشور در مقایسه با دیگر شهرهای آن قدری بالاتر است. معمولا زندگی در شهر پاریس برای هر شخص در سال 2022، بین 1200 تا 1800 یورو در ماه و برای سایر شهرهای این کشور بین 900 تا 1200 یورو در ماه می‌باشد.

جمعیت شهر پاریس بیشتر از سایر شهرهای این کشور است و همچنین کار دانشجویی بیشتری در آن وجود دارد بنابراین به طبع جمعیت و کار بیشتر طبیعی است که هزینه اجاره و حمل و نقل در پاریس گرانتر باشد. اما اقلام خوراکی در همه جای این کشور به جز چند فروشگاه با سایر شهرها تفاوتی ندارد و قیمت عرضه اقلام خوراکی در همه شهرها یکسان و برابر است.

لازم به گفتن است که هزینه دانشگاه نیز در شهر پاریس بیشتر از سایر شهرهای کشور فرانسه می‌باشد بنابراین دانشجویان در زمان اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود باید هزینه دانشگاه و هزینه زندگی در شهر پاریس را مد نظر قرار دهد تا به راحتی بتواند در این شهر زندگی و تحصیل نماید.

هزینه مسکن در فرانسه

به عنوان یک دانشجو اگر بخواهید یک اتاق 18 متری در یک خوابگاه اجاره کنید معمولا بین 350 تا 500 یورو پرداخت خواهید کرد که با در نظر گرفتن 200 یورو کمک هزینه دولت ، مبلغ 180 تا 300 یورو جزو هزینه های پرداختی شما محسوب می گردد و هزینه های دیگری چون سیم کارت، قبض برق نیز می توان مبلغ 50 تا 70 یورو در نظر گرفت . هزینه اجاره یک اتاق و زندگی با یک خانواده فرانسوی را می توان بین 350 تا 600 یورو در نظر گرفت.

هزینه مواد غذایی در پاریس

به طور متوسط ​​، فرانسوی‌ها ماهیانه بین 140 تا 300 یورو برای غذای خود هزینه می‌کنند. این رقم ممکن است بسته به شهری که در آن زندگی می کنید و میزان مصرف شما متفاوت باشد و به طور کلی، هزینه زندگی در پاریس به طور قابل توجهی بالاتر است. دراینجا به قیمت متوسط برخی مواد غذایی اصلی اشاره شده است:

یک عدد باگت: 1 یورو
یکعدد کروسانت: 1.10 یورو
یکعدد کیلوگرم ماکارونی: 1.50 یورو
یک عدد لیتر شیر: 1.20 یورو
شش عدد تخم مرغ: 1.50 یورو
یک عدد قهوه در یک بار یا رستوران: 2 یورو
یک عدد وعده غذایی در فست فود: 7 یور
یک وعده غذایی در رستوران: 10 تا 20 یورو
یک عدد ساندویچ با یک نوشیدنی: 5 تا 8 یورو
یک وعده غذایی در رستوران دانشگاه: 3.30 یورو

بودجه بهداشت و درمان


در فرانسه پزشکان در اعمال نرخ های مورد نظر خود آزاد هستند.  برای کنترل بودجه سلامت خود، پزشکان “مورد تأیید بخش 1” را انتخاب کنید که تقریباً به طور کامل برخی هزینه های آنان از طریق تأمین اجتماعی بازپرداخت می شوند. هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد و بازپرداخت بهتری خواهید داشت. اگر در مرکز بهداشت دانشگاه به پزشک مراجعه کنید ، مشاوره رایگان است.
در اینجا چند نمونه از نرخ های مشاوره پزشکی با نرخ “توافق نامه بخش 1” و بخشی که توسط تأمین اجتماعی بازپرداخت شده است آورده شده است:

  مشاوره با یک پزشک عمومی: 25 یورو (16.50 یورو بازپرداخت شده)
  مشاوره با یک متخصص: 25 یورو (16.50 یورو بازپرداخت شده)
  مشاوره با یک متخصص زنان، یک چشم پزشک: 30 یورو (20 یورو بازپرداخت شده)
  مشاوره با دندانپزشک: 30 یورو (هزینه بازپرداخت شده بستگی به درمان دارد)

بودجه حمل و نقل

موقعیت مسکن شما و فاصله آن با دانشگاه محل تحصیل خود تعیین کننده مقدار هزینه مورد نیاز ماهانه برای حمل و نقل می باشد. در اینجا چند نرخ اساسی برای کمک به شما در تهیه بودجه حمل و نقل آورده شده است:

اشتراک حمل و نقل سالانه در پاریس با نرخ دانشجویی: 342 یورو

اشتراک سالانه حمل و نقل در خارج از پاریس با نرخ دانشجو: بین 250 تا 300 یورو
 یک لیتر بنزین: 1.40 یورو
 یک دوچرخه عمومی: قیمت ها بسته به شهر با امکان اشتراک در طول سال متفاوت است
در پاریس ، اشتراک دوچرخه عمومی سالانه با نرخ دانشجو: 19 یا 29 یورو
 یک  سفر برگشت پاریس – بارسلونا با هواپیما: 150 یورو
 یک  کارت تخفیف SNCF برای افراد 18 تا 27 ساله: 50 یورو در سال
 یک سفر برگشت پاریس-لندن توسط یورواستار: 100 تا 150 یورو
یک  سفر برگشت پاریس-مارسی توسطTGV: 140 یورو

بودجه تفریحات

تفریحات در روزهای تعطیل و فعالیت های فرهنگی بسیار متفاوت است و بودجه تعیین شده نیز با توجه به سلیقه ها و فعالیت های  انتخابی متفاوت خواهد بود. با ارائه کارت دانشجویی  و اگر زیر 25 سال دارید، اغلب به تخفیف ها و نرخ های ویژه پیشنهادی  دسترسی خواهید داشت.  در اینجا چند مثال برای کمک به شما در تخمین بودجه اوقات فراغت خود آورده شده است و  می توانید برای این مورد ماهانه 100 یورو در نظر داشته باشید.


 بلیط سینما : بین 5 تا 7.50 یورو
 ورود به موزه یا بنای ملی: برای کلیه اتباع منطقه اقتصادی اروپا زیر 26 سال بین 5 تا 15 یورو رایگان است
بلیط استخر با نرخ کاهش یافته: بین 1.50 تا 3 یورو
 دفترچه یادداشت: بین 5 تا 10 یورو
 بلیط تئاتر: از 10 یورو
اشتراک سینما نامحدود: 30 یورو در ماه

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *