برای کار همزمان با تحصیل در فرانسه باید در یکی از دانشگاه‌ها و یا مراکز آموزش این کشور و یا حتی دوره های کالج زبان پذیرش داشته باشید و  مشغول به تحصیل باشید. با داشتن کارت دانشجویی و اجازه اقامت دیگر نیازی به دریافت مجوز کار نخواهید داشت و می توانید به صورت پاره وقت کار کنید. کار در دوران دانشجویی باعث میشود که زبان فرانسه خود را تقویت کنید، با فرهنگ و زندگی مردم فرانسه بیشتر آشنا شوید، رزومه کاری و حرفه ای برای خود بسازیدو روابطتان گسترش پیدا کند و دوستان جدیدی پیدا کنید.

قانون فرانسه به دانشجویان خارجی این امکان را می دهد که 964 ساعت در سال کار کنند که معادل 20 ساعت کار در هفته است، یعنی 60٪ از زمان کار قانونی را شامل شده و حداقل حقوق قانونی(Smic) تضمین می شود. این مبلغ 9.88 یورو ناخالص است و با کسر  خدمات اجباری تأمین اجتماعی (حدود 20٪) 7.61 تا 9 یورو مبلغ خالص در ازای یک ساعت کار مفید  می باشد. اگر در هفته 10 ساعت با حداقل دستمزد کار کنید، حدود 76 یورو خالص درآمد خواهید داشت. از آنجایی که دانشجویان با ویزای دانشجویی خود میتوانند کار کنند و هدف اصلی آن ها در وهله ی اول تحصیل در این کشور می باشد، خیلی مهم است که ساعات های کاری کاملا با برنامه آموزشی و دانشگاه هماهنگ شود و در کیفیت و مطالعه ی درسیشان  تاثیر منفی نداشته باشد. به همین دلیل دانشجویان شاغل در دانشگاه های فرانسه نمی توانند بیش از 670 ساعت بین 1 سپتامبر تا 30 ژوئن و بیش از 300 ساعت بین 1 ژوئیه تا 31 آگوست کار کنند.

اجازه کار دانشجویی در کشور فرانسه در مقطع کارشناسی به طور میانگین بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته، در مقطع کارشناسی ارشد بین ۲۰ تا ۳۰ ساعت در هفته و در مقطع دکترا بین ۳۰ تا ۴۰ ساعت در هفته می باشد که با توجه به در آمد ۸ تا ۱۰ یورویی به ازای هر ساعت قسمت هایی از هزینه های زندگی و تحصیلی افراد دانشجو در فرانسه را تحت پوشش قرار می دهد.

به عنوان کار آموز هم میتوان مشغول به کار بود. یک دانشجوی کارآموز به عنوان یک شاغل یا کارمند به حساب نمی آید. دوره کارآموزی به مجوز نیاز ندارد و فرد همچنان دانشجو محسوب می شود. در این دوره یک توافقنامه بین فرد متقاضی با شرکت و موسسه علمی یا دانشگاه امضا می شود که نوع کار، آموزش و شرایط (ساعت، محل کار، کمک هزینه) را تعیین می کند. در کشور فرانسه از سال ۲۰۱۵ میلادی به ازای هر کارآموزی که دو ماه یا بیشتر طول بکشد باید حقوق پرداخت شود. البته بایستی کار مورد نظر مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو باشد و  شرکت محل کارآموزی می تواند برخی از هزینه های خاص مانند حمل و نقل، اقامت و یا وعده های غذایی را نیز پرداخت کند. بسته به مقطع تحصیلی و وضعیت شرکت از 615 یورو تا ۱۲۰۰ یورو متغیر است.  قبل از اقدام به جستجو، تهیه یک CV و Lettre de motivation قوی و مرتبط با کار ضروری می باشد و تاثیر گذارترین عامل برای استخدام می باشد.

مدارک  لازم جهت داشتن  کار دانشجویی در کشور فرانسه به شرح زیر است:

  • اصل و کپی گذرنامه با ویزا و اجازه اقامت
  • اصل و کپی کارت دانشجویی برای سال تحصیلی فعلی
  • اصل و کپی تأییدیه وابستگی موسسه علمی خود به سیستم تأمین اجتماعی فرانسه
  • اصل و کپی قرارداد کار، که باید در آن این موارد ذکر شود: ماهیت قرارداد، صلاحیت، جریمه، تاریخ شروع و پایان، محل کار و ساعات کاری که توسط کارفرما امضا شده باشد.
  • مدارک مربوط به محل زندگی
  • پاکت تمبر شده با نام و آدرس متقاضی
  • گواهی  CNOUSعدم استفاده از بورسیه تحصیلی در کشور فرانسه
  • یک تقاضانامه مکتوب بر روی کاغذ سفید

محیط دانشگاه ها بهترین موقعیت برای کارهای پاره وقت و دانشجویی  می باشد. کمک به دانشجویان  معلول، تدریس خصوصی، همکاری در بخش های فرهنگی و ورزشی دانشگاه ، کار در دپارتمان های حرفه ای و تبلیغات ، کار در دپارتمان های فناوری و اطلاعات و … از زمینه های کاری در دانشگاه می باشد. برای اطلاع از زمینه های مختلف کاری و یافتن کار مورد نظرتان میتوانید بردهای دانشگاه را چک کنید و همچنین از دوستان و هم کلاسی های خود کمک بخواهید و از تجربیات آن ها استفاده کنید.

کار در رستوران ها ، هتل ها و فروشگاه ها  برای دانشجویان بسیار رایج است. برای پیدا کردن کار در این مکان ها به اطلاعیه های نصب شده در آن دقت کنید. سیاری از مغازه ها و شرکت ها در آخر سال برای کارهایی مانند صندوق داری، انبار گردانی و نگهبانی به نیرو نیاز دارند. از این دوره کوتاه نیز  جهت کسب درآمد میتوانید استفاده کنید. از سایت های زیر هم می توانید استفاده کنید :

www.alloextra.com
www.lhotellerie-restauration.fr
www.emploi-restho.com

سایت های کمکی جهت یافتن کار در زمینه های مختلف

Le jobbing  :در این سایت  که فردی که نیاز به سرویس دارد ( مثل نقاشی خانه ، اسباب کشی، نگهداری از فرزند یا حیوان خانگی، باغبانی و …) آگهی می دهد و با توجه به صلاحیت ها و توانایی های اعلام شده توسط خود شما، سایت به شما اجازه ارتباط با شخص می دهد.

با نصب beepjob application   و تکمیل پروفایل شخصی، به محض قرار گرفتن یک آگهی شما با خبر خواهید شد و این اپلیکیشن از موقعیت جغرافیایی شما استفاده می کند تا آگهی هایی را به شما اراه دهد که در محدوده شما یاشد.

www.frizbiz.com
www.yokoro.fr
www.mypetitjob.fr
www.ifastask.fr

www.studentjob.fr

Jobaviz

Letudiant

Les echos Start

Student Job

Prostudent

jobs-ete.com

سایت های جستجوی کارآموزی:
به سایت تمام شرکت های بزرگ بین المللی و معروفی که می شناسید مستقیما مراجعه کنید و در بخش های مربوط به استخدام ثبت نام کنید و برای خودتان یک پروفایل بسازید و در همانجا جستجو کنید.

– www.intelliagence.fr
– www.apec.fr
– www.jeunedip.com
– www.kapstages.com
– www.iquesta.com
– www.aidostage.com
– www.stage-emploie.com
– www.optioncarriere.com
– www.monster.fr
– www.manpower.fr
– www.jobintree.com
– www.directemploie.com


فارغ التحصیلان جوان از( Bac +4) می توانند به( APECانجمن استخدام اجرایی) مراجعه کنند. این انجمن می تواند شما را در جستجوی شغل مورد نظر همراه کند. در غیر این صورت ، به آژانس Pôle Emploiبروید زیرا  از تمام افراد متقاضی کار فارغ از سطح تحصیلات آنها پشتیبانی می کند. شبکه های فارغ التحصیلان مانند فرانسه فارغ التحصیلانFrance Alumni, ، یک بستر مرجع برای فارغ التحصیلان بین المللی در فرانسه ، ابزارهای بسیار موثری برای یافتن شغل یا کسب اطلاعات در مورد شرکتهایی هستند که به شما علاقه دارند.

اگر می خواهید بیش از 964 ساعت در سال کار کنید ، نیاز به درخواست اجازه موقت کار دارید. این استثناء در چارچوب مطالعاتی که دوره آنها حداقل معادل مدرک کارشناسی ارشد باشد ، اعطا می شود. برخی از دوره ها از جمله برنامه کاری با حقوق و دستمزد همچنین به شما امکان می دهد بیش از 60٪ از وقت خود را برای یک کار دانشجویی در خارج از کشور پر کنید. این مورد مربوط به دانشجوی دکتری است که برای تهیه پایان نامه خود پستی را در اختیار دارد، دانشجویی که دوره آموزشی متناوب را دنبال می کند یا ذی نفع کمک هزینه تحقیقاتی است. تعداد ساعات کار برای یک دوره مطالعه 6 ماه حداکثر به 482 ساعت محدود است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *