فهرست مطالب

مهاجرت کاری به آلمان

آلمان با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان کشوری در قاره اروپا با پایتخت برلین است. مساحت آن ۳۸۶ کیلومتر مربع و جمعیت این کشور حدود ۷۳/۸ میلیون نفر؛ نرخ بیکاری در این کشور به ۲/۳ دهم درصد رسیده است؛ البته گفته شده است که در سال‌های آینده یعنی تا سال ۲۰۲۵ میلادی سیر نزولی پیدا کرده و به ۱/۳ دهم درصد برسد. اما با این حال هر ساله تعداد عضیمی از مردم جهان برای کار به آلمان مهاجرت می‌کنند.

مزایای ویزای کاری آلمان

۱.اشتغال

شانس بسیار خوبی برای پیدا کردن شغل در آلمان وجود دارد. آلمان قوی ترین اقتصاد اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ جهان را دارد. اگر شما یک کارگر ماهر و دارای مدرک دانشگاهی هستید، می‌توانید اخذ ویزای کاری آلمان را در نظر بگیرید، زیرا شغل خوبی در انتظار شماست. نرخ بیکاری پایین است و شرکت‌های سرتا سر کشور همیشه به دنبال کارگران ماهر به ویژه در رشته‌های IT، مهندسی، مدیریت بازرگانی و صنایع بهداشتی در آلمان هستند.

۲.کارآفرینی

شما می‌توانید در آلمان شرکت خود را تأسیس کنید. آلمان به طور مداوم در نظرسنجی‌هایی مانند US News & World Report  در رتبه یک برای کارآفرینان قرار دارد.  نیروی کار بسیار ماهر و مقررات سودمند این کشور برای شروع کار، این کشور را به مکانی عالی برای راه اندازی یک شرکت تازه تاسیس یا افتتاح Satellite Office جدید تبدیل کرده است.

۳.انتخاب محل زندگی

شما گزینه‌های زیادی برای انتخاب شهر خواهید داشت. با گسترش بسیاری از شهرهای بزرگ در سراسر کشور، آلمان چشم انداز متنوعی از کلان شهرها را ارائه می‌دهد. از برلین با شکوفایی صحنه‌های هنری و بخش جدید استارت آپ، تا مونیخ با آرامش باواریایی و دسترسی به کوه‌ها، تا مرکز مالی این کشور به فرانکفورت، شهرهای تاریخی مختلفی را خواهید یافت که حق انتخاب شما را بالا می‌برد.

۴.کیفیت زندگی

کیفیت زندگی در آلمان درجه یک است. حتی افرادی که به دنبال سرعت و هیجان زندگی در شهرهای بزرگ نیستند، می‌توانند به راحتی مکان مورد علاقه خود را در آلمان پیدا کنند، جایی که کلان شهرها پر از پارک و فضای سبز است. به عنوان مثال برلین محل پارک‌های وسیعی است که در مرکز شهر با نام(Volksparks)  شناخته می‌شوند. اگر به دنبال بالا بردن سطح کیفیت زندگی خود هستید میتوانید ویزای کاری آلمان را اخذ نمایید.

۵.حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی آلمان در میان بهترین‌های جهان است. سیستم حمل و نقل عمومی آلمان متشکل از خطوط مترو و تراموا است که از بیشتر شهرهای بزرگ عبور می‌کنند. مناطق کوچک‌تر شهری معمولاً شبکه مناسبی از اتوبوس‌ها و گاهی تراموا را نیز دارند. همه زیبا، کارآمد و آسان برای استفاده هستند.

ویزای کاری آلمان

۶.شهرهای کوچک

شهرهای کوچک به وفور یافت می‌شوند. لایپزیگ، ویمار، هایدلبرگ و بن فقط چند نمونه از برخی از شهرهای کوچک و تاریخی غنی آلمان هستند که چیزهای زیادی برای ارائه دارند.

۷.تردد بین المللی

آلمان دسترسی راحت به کشورهای سراسر اروپا و فراتر از آن را ارائه می‌دهد.  در مرز ۹ کشور، آلمان از طریق قطار یا هواپیما به خوبی با بقیه جهان در ارتباط است. همه شهرهای آلمان و مراکز تجاری با قطار به خوبی به هم متصل هستند و خدمات قطار سریع السیر مسافران را از مکان‌هایی مانند برلین به هامبورگ در کمتر از دو ساعت و در کمتر از چهار ساعت از برلین به مونیخ می‌برد. اگر به آلمان بروید، به شهرهایی مانند زوریخ (سوییس)، پراگ (چک)، بروکسل (بلژیک)، آمستردام (هلند) و کپنهاگ (دانمارک) دسترسی راحتی خواهید داشت.

۸.حمایت از خانواده‌ها

خانواده‌ها به خوبی در آلمان حمایت می‌شوند. علاوه بر این، این کشور با پرداخت ماهیانه (۲۰۴ یورو برای فرزند اول، ۲۰۴ یورو برای کودک دوم، ۲۱۰ یورو برای کودک سوم، ۲۳۵ یورو برای فرزند چهارم)، که به Kindergeld معروف است، از خانواده‌ها پشتیبانی می‌کند. والدین جدید پس از تولد فرزند ناچار به مرخصی می‌شوند و این در حالی است که کارفرما یا شرکت محل کار آن‌ها ملزم به پرداخت حقوق آن‌ها در طول مرخصی زایمان نیست، در نتیجه دولت یارانه والدین (Elterngeld) را به شما پرداخت می‌کند. Elterngeld معمولاً معادل ۶۵ درصد حقوق است (حداکثر ۱۸۰۰ یورو در ماه).

۹.دانشگاه‌ها

برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان در آلمان هستند. اگر به فکر گرفتن مدرک جدید هستید یا بچه‌هایی دارید که به زودی برای دانشگاه آماده می‌شوند، آلمان انتخاب مناسبی خواهد بود. تحصیلات در آلمان تقریبا رایگان است و درعین حال مدارک آن بسیار معتبر می‌باشد. آلمان نیز مقصدی جذاب برای جوانان است. فارغ التحصیلان داخلی و بین المللی قادر به ادامه تحصیل در رشته‌ها و مقاطع مختلف در آلمان و به صورت رایگان هستند.

در همین حال، دانشگاه‌های خصوصی گران و هزینه آن‌ها می‌تواند تا ۲۰ هزار یورو در سال باشد. هرکس که می‌خواهد در آلمان تحصیل کند نیاز به دانش کافی در زبان آلمانی دارد. متقاضیان بین المللی باید قبل از ثبت نام، در آزمون زبان را شرکت کنند. با این حال، اگر شخصی نمی‌تواند به زبان آلمانی صحبت کند، فرصت تحصیل به زبان انگلیسی با انتخاب روزافزون برنامه‌های انگلیسی زبان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.

پشنهاد مطالعه: آنابین و زاب آلمان

۱۰.رفاه

آلمان به دلیل سیستم جامع رفاهی خود بسیار مشهور است. اصل نظام رفاه در قانون گنجانده شده است. به این ترتیب آلمان متعهد می‌شود علاوه بر آزادی، از پایه‌های طبیعی زندگی شهروندان خود نیز محافظت کند. در صورتی که فرد نتواند از خود مراقبت کند، دولت این کار را انجام می‌دهد.

۱۱.مزایای بیکاری

در آلمان کسانی که کار نمی‌کنند می‌توانند ادعای حمایت کنند. هرکس که بیکار باشد از مزایای بیکاری برخوردار است ۶۰٪ آخرین درآمد خالص برای کسانی که بچه ندارند و ۶۷٪ برای کسانی که بچه دارند. مهاجران اقتصادی غالباً از سیستم کمک هزینه استفاده می‌کنند، زیرا مزایای این کشور حتی برای کسانی که هرگز در آلمان کار نکرده‌اند پرداخت می‌شود. آنها فقط باید به عنوان (بیکار) ثبت نام کنند.

اخذ ویزای کاری آلمان

۱۲.بازنشستگی

مردم می‌توانند در پیری تأمین باشند، زیرا حقوق بازنشستگی در آلمان حدود ۱۰۰۰ یورو در ماه است. این مبلغ در آلمان غربی کمی بالاتر از آلمان شرقی است. شغل و حقوق خوب، یک محیط پاک، میزان جرم و جنایت کم، اوقات فراغت و جاذبه‌های فرهنگی، حمل و نقل عمومی خوب، اینها چیزهایی هستند که آلمان را برای خارجی‌ها بسیار جذاب می‌کند. مردم به دلایل زیادی تصمیم به اخذ ویزای کاری آلمان می‌گیرند، اما احتمالاً مهمترین آنها سیستم قدرتمند اقتصادی و رفاهی است.

فرهنگ و قوانین کار در کشور آلمان

قبل از هر اقدامی برای اخذ ویزای کاری آلمان ابتدا باید با فرهنگ کار در آلمان آشنا شوید. کشور آلمان یکی از پشتیبان‌ترین دولت‌ها در ارتباط با حمایت از شهروندانش (به خصوص بانوان) را در دنیا دارا است؛ در واقع، اگر یک کارمند خانم قصد بچه‌دار شدن داشته باشد، خیالش راحت خواهد بود که می‌تواند تا ۳ سال مرخصی بدون حقوق بگیرد بدون این که نگران امنیت شغلی‌اش باشد و این در حالی است که دولت چیزی تا ۷۰٪ حقوق مادر را برای چندین ماه پرداخت می‌کند تا والدین با خیال راحت، تمرکز خود را روی بزرگ‌ کردن کودکشان بگذارند.

کارکنان آلمانی علاقه خواصی به قوانین و روتین کاری دارند. در واقع، در شرکت‌های آلمانی قوانین و مقررات بی‌شماری وجود دارد که صرفاً برای اطمینان حاصل کردن از خروجی کار باکیفیت است. از سوی دیگر، آلمانی‌ها علاقهٔ خاصی به عقد قرارداد و مکتوب کردن هر چیزی داشته و شروط مختلفی را در قراردادهای خود قید می‌کنند و چنانچه از یکی از طرفین قصوری سر زند، این قرارداد است که برای طرفین میانجی‌گری خواهد کرد که در بیشتر مواقع منجر به جریمهٔ یکی از طرفین خواهد شد.

هدف در فرهنگ کاری آلمان حرف اول و آخر را می‌زند و الباقی جنبه‌های کاری همچون ارتباطات، دوستی،‌ روابط اجتماعی در درجهٔ دوم اهمیت قرار دارند. به عبارت دیگر، یک مدیر آلمانی همواره مأموریت و چشم‌انداز شرکتش را مد نظر داشته و برای دستیابی به اهداف از پیش تعریف شدهٔ خود، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

در فرهنگ آلمان قطعیت هر تصمیمی از ارزش بالایی برخوردار است و درصد زیادی از عدم قطعیت متنفر هستند؛ در واقع وقتی شروع به کاری می‌کنند، همه چیز بایستی روشن، شفاف، صریح و بی‌پرده باشد. همین قطعیت در فرهنگ آلمانی‌ها منجر بدین گشته تا هیچ‌گونه تبصره‌ای در قوانین دولتی و شرکتی این کشور وجود نداشته و عدم وجود تبصره منجر به این خواهد شد که درصد فرار از قانون به طرز قابل‌توجهی کاهش یابد.

قطعیت در زمان‌هایی که برای مصاحبه، تحویل پروژه، حضور در جلسه هم وجود دارد،‌ به منزلهٔ یکی از شاخصه‌های فرهنگ کاری آلمانی است. اگر برای مصاحبهٔ کاری به یک شرکت آلمانی دعوت شدید و قرار شما رأس ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه بود و شما ساعت ۱۲ به محل شرکت رسیدید، بهتر است دیگر وارد شرکت نشوید زیرا احتمال این که مصاحبه‌ای با شما انجام شود خیلی پایین خواهد بود؛ زیرا بی‌احترامی شما به زمان دیگر پرسنل شرکت، یک سیگنال منفی تلقی شده و احتمال می‌دهند که شما در حین تحویل پروژه‌ خود هم خیلی دقیق نخواهید بود.

انواع ویزای کاری آلمان

اگر شما از یک کشور غیر عضو اتحادیه اروپا اقدام می‌کنید، به طور کلی به یک مجوز اقامت برای تشخیص صلاحیت حرفه ای قانون اقامت نیاز دارید. برای دریافت این نوع ویزا اول باید مدارک خود را توسط نهادهای آلمانی ارزیابی کنید و سپس مراحل زیر را طی کنید.

  • در نتیجه ارزیابی anerkennungbescheid، به شما اطلاع می‌دهند که چه مقدار آموزش تئوری و عملی را برای دریافت صلاحیت بگذرانید.
  • برای گرفتن این نوع ویزای شما باید ثابت کنید که توانایی مالی کافی برای تامین مخارج خود در آلمان رو دارید گواهی تمکن مالی از بانک حداقل به مبلغ ۸۶۴۰ یورو که این مبلغ در ویزای شما ثبت شده و شما باید این مبلغ را به همراه داشته باشید.
  • برای شروع پروسه ارزشیابی در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی حتما و حتما شما باید مدرک B2 زبان آلمانی داشته باشید. به طور معمول این مدارک برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی نیاز می‌باشد:(کلیه مدارک تحصیلی، کلیه مدارک دانشگاهی، تعداد واحدهای عملی و تئوری گذرانده شده در دانشگاه به تفکیک، گواهی شغلی، گواهی‌های دیگر، مدرک زبان آلمانی B2، شرح وظایف و گواهی سلامت و عدم سوء پیشینه)

قانون مهاجرت نیروی کار ماهر ۲۲۲۲ شانس مهاجرت نیروهای کار ماهر به آلمان را به طرزی بی سابقه گسترش می‌دهد؛ این قانون مهاجرت شغلی و ورود به بازار کار آلمان را برای متخصصین و حرفه وران غیراروپایی که فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند و تحت آموزش‌های فنی حرفه‌ای قرار گرفته‌اند، مهیا می‌کند در حالی که تا پیش از این تقریبا تنها متخصصان دارای مدرک دانشگاهی می‌توانستند از مزایای طرح‌های مهاجرت شغلی آلمان بهره‌مند شوند. ویزای کاری آلمان برای نیروهای فنی غیر آکادمیک از مارس ۲۲۲۲ اجرایی خواهد شد.

این نوع ویزا شامل موارد زیر می‌باشد: کلیه کارهایی که دیگر لازم نیست شخص مدرک حداقل لیسانس داشته باشد و کافیست مدارک و تجربه مرتبط داشته باشد و همچنین کلیه کارهای مربوط به عنوان تکنسین یا کارگر ماهر و مواردی که می‌تواند مرتبط با شغل‌های عملی باشد.

چه کسانی می‌توانند درخواست این نوع ویزای کاری آلمان را بدهند؟ کسانی که بیشتر از سه سال در هر کدام از بخش‌های مرتبط کار کرده اند و تجربه کار دارند. حقوق چنین کارهایی در آلمان از ۱۱۲۲ یورو بدون کسمر بیمه و مالیات شروع می‌شود و فرد می‌بایست بیمه و مالیات ۳۲ درصدی پرداخت کند.

مدارک مورد نیاز

  • گواهی شغلی به همراه فوق دیپلم یا مدرک فنی حرفه‌ای با سابقه کار یا دیپلم کار و دانش با سابقه‌ای که نشان دهد شما در آن شغل هم آموزش دیده و هم کار کرده‌اید و می‌بایست در آلمان از طریق یک سازمان دولتی تا هزینه ۶۰۰ یورو به رسمیت شناخته شود

  • مبلغ ۶۰۰ یورو به نرخ آزاد که بر روی ویزای شما درج می‌شود و هنگام ورود به فرودگاه چک می‌شود
  • گواهی B2 زبان آلمانی

در ویزا جستجوی کار شما باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشید این ویزای برای کارهایی با شرایط زیر می‌باشد:

  • مرتبط با رشته دانشگاهی شما
  • مرتبط با سابقه کاری شما
  • دریافت حداقل دستمزد از نظر اداره کار آلمان

اگر شغل شما به عنوان دکتر و یا یکی از رشته‌های مهندسی باشد در سال ۲۰۲۰  با حداقل حقوق ۴۳۰۵۶  یورو درآمد ناخالص سالیانه و در غیر از رشته‌های ذکر شده با حداقل حقوق ۵۵۲۰۰  یورو درآمد ناخالص سالیانه، به شما بلوکارت تعلق خواهد گرفت. اگر کار شما تکنسینی نباشد با درآمد حدودا ۳۵۰۰۰  یورو ناخالص سالیانه می‌توانید اقامت کاری آلمان را دریافت کنید.

ویزای18C به دو نوع تقسیم می‌شود:

  1. ویزای جست و جوی کار آلمان(جاب سیکر): در این مورد بعد از بررسی مدارک شما، ویزای ۶ ماه به شما تعلق می‌گیرد که مخصوص یافتن شغل در آلمان می‌باشد. اگر موفق به اخذ قرارداد کاری در آلمان شدید، ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل خواهید کرد.
  2. ویزای کاری آلمان: در این حالت شما با داشتن یک قرارداد از یک شرکت در آلمان به سفارت می‌روید. این ویزا معمولا ۳ ساله می‌باشد که قابل تمدید نیز است.

با توجه به قوانین مهاجرت کشور به آلمان، دریافت اقامت فرد متقاضی همراه با خانواده از طریق ثبت شرکت تجاری در آلمان امکان پذیر می‌باشد.

متقاضی باید با ارائه مدارک معتبر مانند نامه رسمی بانک، سند مالکیت و … ثابت کند که دارای سرمایه کافی جهت تاسیس شرکت و تامین هزینه‌های زندگی خود در آلمان می‌باشد. همچنین ارائه طرح تجاری و سودآور و قابل اجرا درآلمان الزامی است. برای دریافت اقامت دائم آلمان باید میزان کارکرد حساب بانکی شرکت در ۳ سال اول حدود ۲۵۰۰۰۰ یورو باشد.