دغدغه و سوال اصلی متقاضیان تحصیل در فرانسه که در جلسات مشاوره شینو به تکرار از ما می‌پرسند: میزان هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه است؟ هزینه‌های معمولی که متقاضیان تحصیل در فرانسه باید متقبل شوند تا به مرحله اخذ ویزای تحصیلی برسند. در این مطلب هزینه‌های غیر قابل اغماضی که برای همه متقاضیان تحصیل در فرانسه یکسان می‌باشند را شرح می‌دهیم تا ضمن اطلاع از میزان هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه، امکان بررسی و برآورد هزینه‌های پیش رو را داشته و برای تأمین آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید.

هزینه مصوب اعزام دانشجو به فرانسه در سال 2024

بر اساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات، نرخ ارائه خدمات دانشجویی جهت اعزام به خارج از کشور به طور سالانه اعلام می‌گردد که این مبلغ برای کشور فرانسه در سال جاری، 1240 یورو برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پاریس و 1095 یورو برای سایر شهرهای فرانسه می‌باشد. نکته قابل توجه این است که این مبلغ برای کلیه موسسات دارای مجوز اعزام دانشجو به فرانسه یکسان می‌باشد.

ترجمه مدارک، ابتدایی‌ترین هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

اولین هزینه‌ای که متقضیان جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه یا دیگر مراکز آموزشی خارج از کشور با آن رو به رو هستند، هزینه ترجمه مدارک تحصیلی است. از آنجا که هزینه‌های ترجمه مدارک بسته به تعداد و حجم آنها متغیر است، مبلغ دقیقی نمی‌توان برای آن برآورد و عنوان کرد، اما به طور میانگین هزینه ترجمه مدارک تحصیلی جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه برای هر نفر، بر اساس حداقل مدارک، حدود دو میلیون تومان می‌باشد که در حال حاضر این مبلغ معادل 70 یورو است.

هزینه کامپوس فرانس یا پردیس فرانسه

پس از اخذ پذیرش از مراکز آموزشی فرانسه، نوبت به مصاحبه و بررسی مدارک در کامپوس فرانس تهران می‌رسد. هزینه این بخش نیز که جزوی از هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌باشد، توسط خود کامپوس فرانس مشخص می‌گردد. این مبلغ در حال حاضر با 10 یورو افزایش نسبت به سال قبل، به 230 یورو رسیده است.

کامپوس فرانس یا پردیس فرانسه چیست؟

کامپوس فرانس یک مرکز علمی فرهنگی دارای شعبات متعدد در 65 کشور در سر تا سر دنیاست که در بعضی از این کشورها دارای بیش از یک شعبه می‌باشد.

وظیفه اصلی کامپوس فرانس تسهیل روند پروسه‌های تحصیلی است و این هدف با ارائه اطلاعات، جلسات مشاوره و راهنمایی برای متقاضیان تحصیل در فرانسه صورت می‌پذیرد. سپس پرونده هر متقاضی با توجه به مدارک ارائه شده توسط این مرکز بررسی گردیده و صلاحیت ایشان نسبت به انتخاب‌های اعلام شده تایید یا رد می‌گردد.
در ایران نیز کامپوس فرانس دارای یک شعبه است. متقاضیان بایستی جهت ادامه تحصیل در فرانسه در مقاطع مختلف مانند تحصیلات عالی و یا دوره‌های آموزشی مانند دوره‌های زبان فرانسه، پروسه تحصیلی خود را از طریق کاپوس فعال در ایران آغاز و پیگیری نمایند.
این مرکز سالانه با برگزاری جلسات مشاوره آنلاین یا حضوری اقدام به راهنمایی متقاضیان تحصیل در فرانسه می‌نماید.

کامپوس فرانس یا به فرانسوی Campus France در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد. سازمانی است که حرفه آن ارتقا، آموزش عالی فرانسه در خارج از کشور است. ۴ مأموریت اصلی این سازمان عبارتند از:
• ارتقا سیستم آموزش عالی و حرفه‌ای فرانسه، به ویژه برای دانشجویان خارجی که بخشی از تحصیلات خود را در فرانسه گذرانده‌اند.
• استقبال از دانشجویان و محققان خارجی و ارائه خدمات اداری به آنها. (پردیس فرانسه نیز در کنار مدارس، دانشگاه‌ها و مقامات محلی حضور دارد تا بهترین استقبال را از تازه واردان داشته باشد).
• پشتیبانی از بورس‌های تحصیلی و کارآموزی در خارج از کشور.
• ارتقا سیستم آموزشی فرانسه در ارتباطات جدید، به ویژه شبکه‌های اجتماعی.

هزینه VFS

هزینه VFS نیز جزوی از هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه است که پس از مصاحبه و بررسی مدارک توسط کامپوس فرانس، انجام می‌شود. پس از مصاحبه و بررسی مدارک، نوبت به ارائه اصل مدارک تحصیلی است. هزینه این مرحله در حال حاضر برای ساکنین شهرستان 95.5 و برای ساکنین تهران 90 یورو می‌باشد. این اختلاف 5.5 یورویی هزینه‌های VFS ساکنین تهران و شهرستان نیز به دلیل هزینه‌های پست مدارک متقاضی از سوی کامپوس می‌باشد.

وی اف اس (VFS ) چیست؟

VFS مخفف Visa Facilitation Services که به معنی تسهیل سرویس دهی در روند صدور ویزا می‌باشد. پروسه صدور ویزای اکثریت کشورهای دنیا از طریق این سازمان صورت می‌پذیرد که البته فرانسه نیز در بین این کشورها جای گرفته است. جهت انجام پروسه ویزای فرانسه (دانشجویی، توریستی و…) و حتی پیگیری آن می‌بایست به مرکز VFS در کشور مبدا مراجعه نمود.
در ایران نیز این مرکز در تهران دایر است و کلیه امور مربوط به صدور ویزاهای فرانسه را به عهده دارد.

هزینه کالج فرانسه

هزینه کالج زبان بخشی دیگر از هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه است که باید برای مهاجرت به این کشور در نظر داشته باشید. به طور کلی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی فرانسه نیز مانند هر مرکز آموزشی دیگری، ضوابط و شرایط متفاوتی برای اخذ شهریه دارد. این تفاوت ناشی از عوامل مختلفی از جمله شهر محل استقرار و جمعیت آن شهر، خصوصی و دولتی بودن مرکز آموزشی، رتبه علمی آن و … است. در ادامه هزینه‌ی اولین قسط شهریه‌ی چهار کالج با زبان متفاوت در کشور فرانسه ذکر شده است، اولین قسط شهریه در ۴ کالج مختلف فرانسه عبارتند از:

۴ کالج مختلف فرانسه
  1. کالج زبان در شهر نانت 500 یورو
  2. کالج زبان در شهر لیون 880 یورو
  3. کالج زبان در شهر مونپولیه 1500 یورو
  4. کالج زبان در شهر پاریس 2000 یورو

در مجموع، هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه در چهار شهر این کشور به طور تقریبی محاسبه شده است که این هزینه‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • هزینه تحصیل در شهر نانت 1990 یورو (حدود 60 میلیون تومان)
  • هزینه تحصیل در شهر لیون 2370 یورو (حدود 70 میلیون تومان)
  • هزینه تحصیل در شهر مونپولیه 2990 (حدود 90 میلیون تومان)
  • هزینه تحصیل در شهر پاریس 3490 یورو (حدود 100 میلیون تومان)

با برنامه‌ریزی و تامین هزینه‌های فوق می‌توانید پرواز خود را رزرو و شروع به بستن چمدان‌های خود نمایید. اما پیش از هر اقدامی برای سهل شدن راه مهاجرت تحصیلی به فرانسه، از کارشناسان شینو مشورت گرفته تا با بهترین و آسان‌ترین روش به هدف خود دست یابید.

جدول مجموع هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

کالجنانتلیونمونپولیهپاریس
هزینه خدمات موسسه (قرارداد)1095109510951240
هزینه ترجمه مدارک70707070
هزینه کامپوس فرانس230230230230
هزینه VFS95959595
هزینه کالج50088015002000
مجموع هزینه‌ها تا اخذ ویزا1990237029903635
مبالغ درج شده در جدول به یورو می‌باشند.

3 فکر در مورد “ هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

  1. ناهید گفت:

    سلام روزتون بخیر باتشکر از شما توضیحات شما خیلی به دل نشست به نظر م شرایط تحصیل در دانشگاه فرانسه خیلی راحت است البته شنیدن کی بود مانند دیدن

  2. سلام.وقت بخیر .
    در مورد احذ ویزای تحصیلی میشه راهنمایی بفرمایید؟

    1. پشتیبانی شینو گفت:

      سلام وقت شما بخیر.
      جهت کسب اطلاعات در خصوص مهاجرت تحصیلی به فرانسه یا دیگر کشورها می‌توانید از مشاوره رایگان مهاجرت موسسه شینو بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *