اسکان در طول تحصیل

گزینه های بسیاری برای اقامت شما در طول تحصیل در فرانسه وجود دارد. انواع مسکن دانشجویی به صورت زیر است:

خوابگاه های دولتی ( Cités-U)
خوابگاه های خصوصی
اجاره آپارتمان شخصی
هاست فمیلی (زندگی مشترک با یک خانواده فرانسوی)


دو روش اسکان رایج دانشجویی در فرانسه به صورت زیر تفکیک شده است:
• اقامت در خوابگاه های دانشجویی که مزایای مختلفی دارد از جمله : اجاره متوسط ​​، اتاق هایی که قبلاً مبله شده اند، زندگی  مشترک، پیداکردن دوستان جدید با ملیت های متفاوت. این گزینه مورد توجه بسیاری از دانشجویانیست که برای تحصیل به فرانسه می روند .
• از طریق آژانس املاک و یا یک فرد متخصص در این زمینه یک اسکان خصوصی مانند آپارتمان و استادیو اجاره کنید.

خوابگاه های دولتی کروز CROUS


خوابگاه های CROUS عمومی هستند و توسط دولت اداره و پشتیبانی می شوند. این نوع خوابگاه ها محبوب ترین و مقرون به صرفه ترین نوع مسکن برای دانشجویان هستند و  مزایای بسیاری برای آنان دارند. این خوابگاه ها به محل تحصیل نزدیک هستند و اجاره کمی دریافت می کنند. به طور متوسط میتوان برای پاریس 400 یورو و سایر شهرهای فرانسه 140 یورو در ماه در نظر گرفت. برای مسکن دانشجویان، دولت فرانسه کمک های زیادی را به منظور کاهش هزینه ی نسبتا بالای اجاره بها اعمال می کند. این کمک ها متناسب با شرایط دانشجو و میزان اجاره بها متفاوت است و میزان آن مورد به مورد محاسبه می گردد. صندوق کمک هزینه خانودگی کف (CAF) معروف ترین سازمان برای کمک هزینه های مسکن است. برای استفاده از کف باید دارای مسکن باشید تا بتوانید نشانی خود و میزان اجاره را اعلام کنید، دارای بیمه اجتماعی اجباری دانشجویی باشید و همچنین حساب بانکی در فرانسه داشته باشید. درخواست کمک هزینه اجاره از این صندوق به صورت مستقیم و آنلاین در سایت اینترنتی آن  ظرف سه ماه پس از نقل مکان به مسکن مورد نظر امکان پذیر است. تنها اشکال  خوابگاه های CROUS این است که درخواست های زیادی برای آن وجود دارد و تعداد آن نسبتا محدود است. اولویت واگذاری با دانشجویان واجد شرایط است و همه در خواست ها پذیرفته نمیشوند.  الویت دریافت خوابگاههای دانشگاهی با دانشجویان خارجی است که:

  • بورسیۀ دولت فرانسه یا دولت های خارجی باشند که توسط کروس اداره می شوند. یا توسط آژانس Edufrance پذیرش شده باشند.
  • تحت برنامه های مبادلات اروپایی آمده باشند.
  • دانشجوی دوره ی سوم(مستر، دکتر…) باشند.

خوابگاه های دانشجویی خصوصی

اگر نتوانستید از CROUS اتاق بگیرید، خوابگاه های خصوصی گزینه خوبی هستند. قیمت  اتاق های آن اغلب از قیمت های CROUS بالاتر است اما همچنان در بازار مسکن دانشجویی درخواست های زیادی برای آن وجود دارد. در بیشتر شهرهای فرانسه خوابگاه های خصوصی برای دانشجویان وجود دارد و اکثرا در نزدیکی محوطه های دانشگاهی واقع شده اند. این خوابگاه ها از امکانات رفاهی بالایی برخوردارند و سرویس های متنوعی از قبیل اتاق های مبله، نگهبانی، سالن اجتماعات، سالن ورزشی، کافه تریا، لباسشویی، نظافت منظم، پارکینگ و … ارائه می دهند. اجاره متوسط این خوابگاه ها در پاریس از 600 تا 900 یورو و در سایر شهرهای دانشگاهی از 400 تا 700 می باشد. برای ثبت نام در این خوابگاه ها داشتن ضامن الزامی است ولی چنانچه ضامن ندارید میتوانید اجاره یک سال را یکجا پرداخت کنید.

 اسکان دانشجویی پاریس

Cité Internationale Universitaire, vue panoramique, Paris © CIUP - Jon Ongkiehong
cité internationale universitaire de Paris (CIUP) واقع در منطقه 14 پاریس، مجموعه گسترده ای از اقامتگاه های دانشگاهی است. از 6000 دانشجو، محقق، هنرمند و ورزشکار برتر از سراسر جهان استقبال می کند. اجاره اتاق با توجه به راحتی آنها، سن سرنشینان و مدت اقامت متفاوت است.
برای اسکان، شما باید در یک موسسه در منطقه پاریس ثبت نام کنید و حداقل یک مدرک  مستر 1 داشته باشید.

آپارتمان و مسکن شخصی

این نوع اسکان بیشترین میزان استقلال و انعطاف پذیری را برای دانشجویان فراهم میکند و برای دانشجویان خودکفا و دانشجویانی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند گزینه بسیار مناسبی است. انتخاب محل و مبله یا غیر مبله بودن آن به خود دانشجو بستگی دارد. این نوع مسکن را میتوانید مستقیما از موجر اجاره کنید یا از آژانس های معاملات ملکی کمک بگیرید و بابت آن حق الزحمه ای به آژانس پرداخت نمایید. قرارداد اجاره معمولا برای یک سال تنظیم می شود اما در شرایط خاص میتوانید با انتشار یک پیش آگهی سه ماهه برای خانه های خالی و یک ماهه برای خانه های مبله قبل از تاریخ مقرر و به اتمام رسیدن قراداد آن را تخلیه نمائید. در پاریس بهای اجاره به طور متوسط 20 یورو برای هر متر مربع است و معمولا در سایر شهرهای فرانسه کمتر وتقریبا 8یورو است. برای ضمانت این نوع مسکن درآمد ماهانه مستاجر باید به طور متوسط 3 برابر اجاره بها باشد. در بعضی موارد (دانشجویان بورسیه دولت فرانسه) ممکن است دولت این ودیعه را پرداخت کند و در مقام ضامن، پرداخت اجاره بها و هزینه های شارژ را ضمانت کند. 

immeubles parisiens


هاست فمیلی

بسیاری از دانشجویان  خارجی برای پیشرفت در فرانسه، زندگی مشترک با یک خانواده فرانسوی را انتخاب می کنند. این نوع اسکان برای اقامت های کوتاه مدت گزینه بسیار خوب و اقتصادی می باشد و بیشتر مورد استقبال دانشجویانی قرار می گیرد که می خواهند در مدتی کوتاه در دوره های آموزش زبان فرانسوی شرکت کنند. اجاره یک اتاق در خانه ای در قلب زندگی روزمره فرانسوی ها، با تمام راحتی و تجهیزات لازم شروع خوبی برای تحصیل در فرانسه است. برخی از خانواده ها حتی اگر خدمات روزانه كوچكی را برایشان انجام دهید مانند نگهداری از کودک، کمک به کارهای خانه و … به شما  این فرصت را می دهند که به صورت رایگان در آنجا اقامت داشته باشید. هزینه این قبیل مسکن در پاریس معمولا بین 200 یورو (با صبحانه) تا 300 یورو (با صبحانه و شام) در هفته است. این هزینه در شهرهای دیگر پایین تر است.

لیست اسناد مورد نیاز برای اجاره به شرح زیر است:
•  مدرک شناسایی شما
• اجازه اقامت شما(VLS-TS)
• کارت دانشجویی یا گواهینامه تحصیلی شما برای سال جاری
• نامه ای از ضامن شما و سند هویت وی.

در فرانسه تقریباً همیشه از افرادی که می خواهند آپارتمان اجاره کنند ، خواه خارجی یا فرانسوی، ضامن درخواست می شود.
ضامن شما باید فرانسوی باشد. راه حلهای دیگری نیز در دسترس است. ما به شما توصیه می کنیم تا قبل از ورود به فرانسه این روند را در اسرع وقت شروع کنید و با کارشناسان ما در این زمینه تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهند و متناسب با شرایط و بودجه مورد نظرتان بهترین نوع مسکن را برای شما انتخاب کنند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *