فرانسه کشوری است که مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی قرار گرفته است و پس از ایالات متحده، انگلستان و استرالیا چهارمین کشور بزرگ میزبان در جهان برای دانشجویان بین المللی است. فرانسه بیش از ۲۰٪ از هزینه‌های خود را به بودجه آموزش ملی اختصاص می‌دهد و دارای بیش از ۳۵۰۰ موسسه آموزش عالی، دولتی و خصوصی، ۷۲ دانشگاه، ۲۵ انجمن جامعه و دانشگاهی، ۲۷۱ مدرسه دکترا، ۲۲۷ دانشکده مهندسی، ۲۲۰ مدارس تجاری و مدیریتی، ۴۵ مدرسه عالی هنر عمومی، ۲۲ مدرسه معماری و ۳۰۰۰ مدرسه می‌باشد و این آموزش برجسته‌ی فرانسه به دلایل مختلفی وجود دارد:

  • کیفیت آموزش عالی فرانسه
  • یک محیط زندگی دلپذیر در فرانسه، با پیشنهادات فرهنگی بسیار
  • چشم اندازهای حرفه‌ای که توسط یک پروژه مطالعاتی در فرانسه، چه در کشورهای فرانسه زبان و چه در گروه‌های صنعتی فرانسه که در خارج از کشور قرار دارند، باز شده است.
  • دوره‌های بی‌شمار به زبان انگلیسی در همه زمینه‌ها و در همه سطوح
  • فرصت‌های بسیار برای یادگیری زبان فرانسه از طریق دوره‌های طولانی یا برنامه‌های کوتاه.

سیستم آموزش عالی فرانسه از بسیاری از موسسات با کیفیت در سراسر کشور تشکیل شده است و دوره‌های متنوعی را ارائه می‌دهد.

دانشگاه‌ها
 ۷۳ دانشگاه دولتی که توسط دولت تأمین می‌شوند. ۲/۳ دانشجویان در دانشگاه‌ها ثبت نام می‌کنند.
• تمام رشته‌ها و سطوح را تحت پوشش قرار می‌دهند.
• مدت زمان تحصیل ۲ تا ۸ سال است.
• مدرک‌های ملی را صادر می‌کنند دیپلم فنی دانشگاه (D.U.T 2 ساله)، لیسانس و لیسانس حرفه‌ای، کارشناسی ارشد، دکترا
• پذیرش غیر انتخابی است کلیه دارندگان مدرک دیپلم از دبیرستان یا معادل آن می‌توانند ثبت نام کنند.

Les Grandes Ecoles et les Ecoles supérieures : مدارس بزرگ و مدارس عالی

بیش از ۲۲۰ مدارس بزرگ و بسیاری از مدارس عالی، دولتی یا خصوصی در فرانسه وجود دارد.

  • آنها در بسیاری از زمینه‌ها آموزش حرفه‌ای سطح بالایی را ارائه می‌دهند. شامل مدارس مهندسی، مدارس تجاری و مدیریتی، دانشکده‌های هنری، مدارس عالی عادی، مدارس دامپزشکی ملی، موسسات مطالعات سیاسی و …می‌شوند.
  • مدت زمان تحصیل معمولا ۵ سال است.
  • پذیرش بسیار گزینشی است دانشجویان توسط رقابت و شرکت در آزمون پذیرفته می‌شوند.

Les Ecoles et les Instituts spécialisés : مدرسه و موسسه های تخصصی

بیش از ۳۰۰۰ موسسه، دولتی یا خصوصی وجود دارد.

  • آموزش‌هایی را در بخش‌های بسیار خاص ارائه می‌دهند بهداشت، بخش پیراپزشکی، مشاغل اجتماعی، ارتباطات، گردشگری، مد، روزنامه نگاری …
  • مدت زمان تحصیل ۲ تا ۵ سال است.
  • مدارک دولتی یا دیپلم و گواهی‌های موسسه‌ای ارائه می‌دهند.
  • پذیرش انتخابی است دانشجویان با شرکت در آزمون پذیرفته می‌شوند.

فرانسه همچون دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از یک نظام آمورشی عالی هماهنگ و مشترک پیروی می‌کند که به عنوان L.M.D شناخته می‌شود و ارائه دهنده‌ی سه سطح تحصیلات عالی است. سطح لیسانس (bac+3 ans) سطح مستر(bac + 5 ) و دکتری که ۸ سال (bac + 8 ans) می‌باشد. هر سال تحصیلی در دانشگاه‌های فرانسه از ۲ ترم تشکیل می‌شود. ترم اول دانشگاه که آغاز آن به عنوان ورود مجدد خوانده می‌شود و در پایان ماه سپتامبر یا در ابتدای اکتبر مطابق موسسات و دوره‌های دنبال شده آغاز می‌شود و به طور معمول تا پایان ژانویه ادامه دارد.

در آغاز ماه فوریه دوره امتحان است. ترم دوم از بهمن ماه آغاز می‌شود و تدریس در ماه مه پایان می‌یابد. در ماه ژوئن آخرین امتحانات سال تحصیلی برگزار می‌شود. در هر ترم واحدهای دانشگاهی باید گذرانده شود که تعداد آنها ۳۰ واحد می‌باشد که با عنوان ( E.C.T.S سیستم انتقال واحد اروپایی) شناخته می‌شود. در طول یک سال تحصیلی معمولا دو جلسه امتحان برگزار می‌شود. بسته به رشته مورد نظر، امتحانات می‌توانند به صورت کتبی یا شفاهی باشند. دانشجو می‌تواند بین سیستم  نظارت مستمر و نهایی انتخاب کند.

نظارت مداوم می‌تواند شامل تکالیف، ارائه و مقالات باشد. کنترل نهایی به این معناست که دانشجو در پایان سال تحصیلی امتحان کتبی یا شفاهی را بر روی کلیه مطالب دروس می‌گذراند. زبان تدریس در مرکز آموزش عالی، فرانسه می‌باشد ولی دوره‌هایی زبان انگلیسی نیز وجود دارد. کلیه متقاضیان ورود به مراکز آموزش عالی فرانسه ملزم به گذراندن دوره‌ی کالج زبان فرانسه به مدت یک سال و حضور در آزمون مهارت‌های زبان فرانسه جهت ادامه تحصیل به فرانسه می‌باشند. از مهمترین وظایف مراکز آموزش عالی می‌توان به ارائه‌ی آموزش‌های مقدماتی و پیوسته تکمیلی، راهبری تحقیقات علمی و فنی و بهره گیری از نتایج تحقیقات و اشاعه فرهنگ اطلاع رسانی علمی و فنی و ارتقا همکاری‌های بین الملل آموزشی اشاره کرد.

در دانشگاه‌های فرانسه، مدرسان و محققان دو نوع دوره را برای دانشجویان ارائه می‌دهند.

  • سخنرانی‌ها: مدرسان دوره خود را در آمفی تئاتر از ۱۰۰ به بیش از ۱۰۰۰ مکان به دانشجویان ارائه می‌دهد و در قالب بروشور به دانشجویان ارائه می‌شود.
  • آموزش (TD) و کار عملی (TP): این دوره‌های اجباری در گروه‌های کوچکتر برگزار می‌شود و با استفاده از عملی و عمیق تر کردن دانش نظری، سخنرانی‌ها را کامل می‌کند. کارآموزی در شرکت‌ها را می‌توان به TP و TD اضافه کرد.

تحصیل در فرانسه – مقطع کارشناسی در فرانسه

دوره‌های کارشناسی در فرانسه ۳ سال می‌باشد و دانشجویان موظف به گذراندن ۶ ترم و ۱۸۰ واحد درسی هستند. اکثر این دوره‌ها به زبان فرانسه برگزار می‌شود و دانشجویان جهت ورود به این دوره‌ها نیازمند مدرک B2 زبان فرانسه می‌باشند. دانشجویان در حین تحصیل می‌توانند از کمک هزینه‌هایی شامل حمل و نقل داخل شهری رایگان، کمک هزینه‌ی اسکان و بیمه برخوردار شوند. در سطح لیسانس (bac+1, bac+2 ou bac+3) می‌توانید چندین مدرک باتوجه به مقطع انتخابی تحصیلات عالی دریافت کنید.

دیپلم دانشگاه DU معادل یک سال تحصیل است و اعتبار 60 ECTS را امکان پذیر می‌سازد.
BTS (گواهینامه تکنسن عالی) CPGE (کلاس‌های مقدماتی برای مدارس بزرگ) و DMA (دیپلم رشته‌های هنری) معادل دو سال تحصیل در مقطع لیسانس و اعتبار 120 ECTS معتبر است.
لیسانس، لیسانس‌های حرفه‌ای، DNA (دیپلم ملی هنر) و DEEA( دیپلم مطالعات معماری) معادل سه سال تحصیل در مقطع لیسانس و اعتبار 180 ECTS معتبر است.

تحصیل در فرانسه – مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه

در اکثر دانشگاه‌های فرانسه بعد از پایان تحصیلات کارشناسی دو مقطع تحصیلی برای کارشناسی ارشد وجود دارد. دوره اول مستمر ۱ و دوره‌ی دوم مستمر ۲ نام دارد و هر یک از دوره‌ها یک ساله می‌باشند و بسته به نوع رشته و دانشگاه دوره کارآموزی هم دارند. در دوره‌های مستمر ۱ تمرکز روی واحدهای درسی می‌باشد که در هر دو ترم تعداد واحد درسی را می‌گذرانند و در انتها دو ماه تا ۴۵ روز دوره‌ی کار آموزی دارند. این دوره برای افردایست که قصد ورود به زندگی حرفه‌ای پس از کسب تخصص و دانش لازم را دارند.

در دوره‌های مستمر ۲ تمرکز بیشتر روی فعالیت‌های پژوهشی است و دانشجویان فقط یک ترم واحدهای درسی را پاس می‌کنند و از ترم دو به بعد که شامل ۵ تا ۶ ماه می‌شود مشغول کارآموزی و انجام پروژه تخصصی خود خواهند شد. دانشجویان باید ۱۲۰ واحد درسی را در ۴ ترم بگذرانند. در سطح مستر (bac+5 et plus ) می‌توانید چندین مدرک باتوجه به مقطع انتخابی تحصیلات عالی دریافت کنید.

  • دیپلم‌های مهندسی، MiM ( کارشناسی ارشد مدیریت)، MSc (کارشناسی ارشد علوم)، DNSEP (دیپلم برتر ملی) و دیپلم‌های دولتی در معماری اعتبار پنج سال تحصیل را تأیید می‌کنند، یعنی در سطح معادل مدرک کارشناسی ارشد، و اعتبار 300 ECTS را تأیید کنید.
  • کارشناسی ارشد تخصصی Conférence des grandes école ،MBA یعنی سال ششم تحصیلی در مستر.

تحصیل در فرانسه – مقطع دکترا در فرانسه

در فرانسه دوره دکترا ۳ سال به طول می‌انجامد و در طول این مدت هیچ واحد و امتحانی گذرانده نمی‌شود و فقط شامل پژوهش و کارهای تحقیقاتی می‌باشد جهت ورود به این دوره نیازمند رزومه قوی هستند. متقاضیان مقطع دکتری در فرانسه به عنوان دانشجو به شمار نمی‌روند، بلکه اغلب به عنوان پژوهشگران حرفه‌ای اولیه به حساب می‌آیند. با وجود اینکه همه‌ی دانشجویان مقطع دکتری در فرانسه به آن دسترسی ندارند، فرانسه از یک شبکه قدرتمند موسسه‌های آموزش‌های عالی دکتری استفاده می‌کند که مسئول آموزش دانشجویان دکتری در همکاری نزدیک با بیش از ۱۲۰۰ آزمایشگاه پژوهشی است و در حال انجام تحقیق‌های خود هستند.

داشتن نمره خیلی خوب زبان، معدل بالا، فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های دولتی ممتاز و شناخته شده، مقالات ISI وکارهای تحقیقاتی و پژوهشی شانس افراد را در موفقیت بالا می‌برد و دانشجویان باید در پایان دوره یک پایان نامه تحویل بدهند که در صورت کسب نمره قبولی موفق به اخذ مدرک دکترا می‌شوند. تمامی دروس در مقطع دکترا به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *