با توجه به اینکه در بیشتر شهرهای فرانسه تنها درصد بسیار کمی از افراد برای سفرهای درون شهری روزمره خود از خودرو شخصی استفاده می نمایند تقریبا تمامی شهرهای آن مجهز به سیستم مناسب حمل و نقل عمومی هستند. این سیستم در شهرهای بزرگ و به ویژه پاریس و حومه آن بسیار گستره و متنوع است به گونه ای که که در بیشتر موارد با اعتصاب کارکنان یکی از خطوط RER  بخش قابل توجهی از شهر به تعطیلی کشانده میشود.  بدیهی است که در هر شهر سیستم حمل و نقل عمومی و به تبع آن، شکل کارت اتوبوس و مترو و تعرفه آن می تواند متفاوت باشد. با این حال اصول کلی چنین سیستمی تقریبا یکسان است . شبکه ریلی پاریس و حومه اعم از مترو، RER، تراموا و قطارهای SNCF  از طریق 5 ایستگاه اصلی زیر با شبکه ریلی بیرون شهری فرانسه یا TGV  در ارتباط هستند که این پنج ایستگاه را میتوان ایستگاه های اصلی پاریس محسوب نمود.

وسایل نقلیه بین شهری:

حمل و نقل عمومی در فرانسه و در اروپا یکی از اصل های جدانشدنی زندگی مردم می باشد. چون در این کشورها به دلیل راحتی، احترام به محیط زیست و هزینه کمتر، اکثر یت مردم از این روش ها برای جا به جایی های درون شهری و بیرون شهری استفاده می کنند و در هر شهری چندین نوع از شبکه های حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، تراموا، مترو، دوچرخه های عمومی، قطار، اسکوتر و … وجود دارد.  هر شهر و حتی هر منطقه یک سیستم و سازمان حمل و نقل درون شهری جداگانه  و مستقل دارد. شما در هر شهر با پرداخت ماهانه می توانید کارت های مختلف با پکیج های متفاوت حمل و نقل آن شهر را تهیه کنید و بدون محدودیت از این امکانات در شهر استفاده کنید. مثلا کارت پاریس ماهانه 75 یورو و برای شهرهای دیگر بین 28 تا 50 یورو می تواند باشد که البته این نرخ برای افراد کهنسال و کودک ها متفاوت می باشد. در صورت نداشتن کارت حمل و نقل ، باید هر دفعه بلیط تهیه کرد که قیمت های آن با توجه به شهر ها متفاوت است. نکته قابل توجه دیگر این است که دوچرخه ها و اسکوترهای عمومی به دلیل هزینه پاییین و همچنین نداشتن آلایندگی بسیار محبوب هستند. برای سفرهای برون شهری انتخاب های بسیاری هست و با اپلیکیشن های مختلف می توانید هزینه های هرکدام را مقایسه کرده و مقرون به صرفه ترین گزینه را انتخاب کنید. Omio  یکی از این اپلکیشن هاست که شما می توانید همزمان قیمت بلیط قطار، اتوبوس و هواپیما را باهم مقایسه کنید  یا مثلا شرکتی به نام  voloteaبه بلیط های ارزان هواپیما معروف است و گاهی با پرتداخت 9 یورو می توانید از فرانسه به اسپانیا یا ایتالیا سفر کنید. برای کسانی که سفرهای زیادی در خود فرانسه انجام می دهند اشتراک ماهانه 79 یورویی SNCF  پیشنهاد میشود . برای افراد زیر 25 سال نیز کارت های تخفیف متفاوتی برای خرید بلیط های قطار با قیمت کمتر وجود دارد.

راه آهن La SNCF Société Nationales des Chemins de fer

فرانسه دارای سیستم راه آهن توسعه یافته است که به وسیله آن امکان مسافرت به شهرهای مختلف در سراسر خاک فرانسه و همچنین کشورهای همسایه فرانسه امکان پذیر است. بلیط قطار از طریق اینترنت و یا ایستگاه های راه آهن و یا بوتیک های SNFC  موجود در سطح شهر و یا برخی سوپرمارکت های خاص قابل تهیه است. در ایستگاه های قطار دستگاه های اتوماتیکی نیز تعبیه شده اند که امکان تهیه بلیط یا تغیر بلیط قبلا خریداری شده توسط ان ها وجود دارد. توجه داشته باشید که داشتن بلیط برای سوارشدن ضروری است و در فرانسه به هنگام سوارشدن به قطار کسی بلیط شما را کنترل نمی کند ولی باید بلیط خود را معتبرvalidé  کنید . اگر شما بلیط قطار را داشته باشید و سوار قطار شوید چنانچه بازرسین قطار بلیط شما را کنترل کنند به سبب معتبر نکردن ان شما را جریمه خواهند کرد. برای معتبر کردن بلیط دستگاه های خاصی در ورودی ایستگاه ها یا سکوهای دسترسی به قطارها تعبیه شده است که باید بلیط خود را داخل انها نمایید تا دستگاه مشخصات مربوط به روز و زمان استفاده را با برخی مشخصات دیگر روی بلیط درج نماید. در این صورت بلیط دارای اعتبار خواهد بود. قطارهای سریع السیر  TGV  در حال حاضر در فرانسه جزو بهترین وسایل نقلیه به شمار می رود که امکان دسترسی به تمامی شهرهای فرانسه را در سریع ترین زمان ممکن و راحت ترین سفر با هزینه های مقرون به صرفه فراهم می کند.

هواپیما

در شهرهای بزرگ فرانسه تعداد زیادی خطوط هوایی بین المللی و داخلی وجود دارد . بهترین شیوه برای خرید بلیط هواپیمای ارزان قیمت خرید ان از طریق اینترنت به صورت انلاین می باشد. پس از استقرار با شرکت های مختلف هواپیمایی که بلیط ارزان قیمت ارائه می نمایند مانند ایزی جت،رایان ایر و غیره اشناترخواهید شد. این شرکت ها با کاهش پاره ای خدمات مانند عدم صدور بلیط کاغذی، محدودیت بیشتر برای بار همراه، عدم ارائه سرویس های رایگان روزنامه و پذیرایی ..قیمت بلیط های خود را به نحو چشمگیری کاهش می دهند.

اجاره خودرو:

در کنار استفاده از قطاریا هواپیما یک وسیله دیگر برای جا به جایی بین دو شهر می تواند اجاره خودرو باشد . در فرانسه مانند بیشتر کشورهای اروپائیی شرکت های مختلفی وجود دارند که خودرو اجاره می دهند. به دلیل شبکه گسترده این شرکت ها می توان خودرویی را در یک شهر اجاره کرد و در شهر یا کشوری دیگر به نماینگی شرکت مزبور تحویل داد. در مواردای به ویژّه برای افراد متاهل و دارای فرزند اجاره خودرو می تواند در مقایسه با قطار یا هواپیما مناسب تر و راحت تر باشد شرایط اجاره خودرو به طور معمول عبارت است از:

حداقل سن:21 سال

داشتن گواهینامه رانندگی معتبر

ارائه ارت شناسایی در هنگام اجاره خودرو

کارت اعتباری

مدرک وضعیت مسکن

برخی سایت های اجاره خودرو عبارتند از:

https://www.europcar.fr/fr-fr

https://www.hertz.fr/rentacar/reservation/https://www.sixt.fr/

پاریس دارای دو فرودگاه اصلی به نام های زیر است:

Paris-Charles de Gaulle

Paris-Orly

فرودگاه شارل دوگل، بزرگترین فرودگاه فرانسه است. همچنین به عنوان فرودگاه اصلی شهر پاریس نیز شناخته می‌شود. این فرودگاه دومین فرودگاه بزرگ اروپا است که سالانه بیش از ۶۰ میلیون از آن سفر می‌کنند. این فرودگاه دارای 9 ترمینال مختلف است و در شمال شرقی پاریس واقع شده است و بیشتر پروازهای شرکت های هواپیمایی مانند اذربایجان، امارات، ترکیه و غیره از طریق این فرودگاه انجام میشود. این فرودگاه به عنوان بزرگترین فرودگاه پاریس با نام مختصر CDG نیز شناخته می‌شود. نام آن از شارل دوگل رهبر جنبش مقاومت فرانسه در جنگ جهانی دوم گرفته شده است.

فرودگاه اورلی نیز در جنوب پاریس واقع شده است و پر ترافیک ترین فرودگاه فرانسه برای پروازهای داخلی است و از لحاظ تعداد مسافر داخلی و خارجی در رتبه دوم قرار دارد  .دارای دو ترمینال شرقی و جنوبی است. فرودگاه اورلی دسترسی بسیار خوبی به داخل شهر دارد و تسهیلات و امکانات حمل و نقل مناسبی در این محل وجود دارد. شما با قطار Orlyval، خطوط اتوبوس به مقاصد مختلف، تاکسی و ون به پاریس بروید.

پاریس دارای 14 خط مترو است که در محدوده پاریس تردد می کنند ولی دارای 5 خط قطار شهری هم هست اصطلاحا RER  نامیده می شوند و شامل خطوط  A-B-C-D-E  می باشد. هر دو فرودگاه بر روی خط REB B  قراردارند که از طریق آن میتوان به محدوده قابل توجهی از شهر پاریس و حومه آن و سایر خطوط مترو دسترسی یافت. در فرودگاه شارل دو گول امکان دسترسی مستقیم به RER B  وجود دارد ولی در فرودگاه اورلی برای رسیدن به ایستگاه آنتونی  RER B  استفاده از قطار ویژه ای به نام اورلی وال Orly Val  ضروری است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *