دانشگاه‌های فرانسه از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار هستند. بر همین اساس بسیاری از دانشجویان علاقه به تحصیل در این دانشگاه‌ها مخصوصا در پزشکی را دارند که در ادامه به آن می­‌پردازیم. اگر تمایل به تحصیل در رشته‌های پزشکی در فرانسه را دارید، در ابتدا ملزم به یک سال تحصیل در فرانسه هستید. سپس از شما آزمونی گرفته خواهد شد که اگر در این آزمون موفق به کسب حد نصاب نمره شوید اجازه تحصیل در رشته پزشکی را به صورت رایگان را خواهید داشت و مستقیما به تحصیل در مقطع تخصصی مشغول می‌شوید. پس با این اوصاف مدت زمان تحصیل در رشته‌های پزشکی ۹ سال می­‌باشد.

برای تحصیل در رشته پزشکی نیازی به پرداخت هزینه ندارید و به صورت رایگان این امکان برای شما فراهم است. از جمله موارد مهم برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور فرانسه، تسلط کامل به زبان فرانسوی می‌باشد. به طور کلی ورود و ادامه تحصیل در این کشور آسان است ولی برای فارغ­ التحصیل شدن راه ساده‌ای در پیش ندارید. ورود به رشته پزشکی نیازمند شرکت در آزمون ورودی نیست، اما ادامه تحصیل و فارغ­ التحصیلی، به مطالعه و تلاش بسیار زیاد شما بستگی دارد.
برای تحصیل در رشته پزشکی، دانشجویان موظف به گذراندن دوره‌های PCEM و DCEM می­‌باشد که در ادامه به تشریح آن می‌پردازیم:

دوره‌ی PCEM:
یک دوره ۲ ساله است که برای دانشجویان رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی، مامایی، فزیوتراپی و داروسازی مشترک می‌­باشد. رقابت شدید و حجم بالای متقاضی، دلیل اصلی میزان کم سهمیه دانشجویان برای تحصیل در این رشته می‌باشد. اگر متقاضی، در آزمون این دوره موفق به کسب معدل بالا نشود می‌­تواند شانس خود را یک مرتبه دیگر امتحان کند اما اگر باز هم موفق نشود برای همیشه امکان تحصیل در پزشکی و دندان پزشکی را از دست داده و شانس دیگری نخواهد داشت.
اگر دانشجویان موفق به دریافت پذیرش شوند می‌­توانند تحصیل خود را در رشته پزشکی و دندان پزشکی آغاز کنند.
در پایان دوره، دانشجویان باید موفق به کسب معدل لازم و بالا از این آزمون بسیار دشوار با وجود رقابت تنگانگی که وجود دارد شوند. اما متاسفانه در بین کسانی مرحله دوم را به خوبی گذراندند تنها ۲۰% به مرحله بعد راه پیدا می‌­کنند.

دوره‌ی DCEM:
DCEM یک دوره ی ۴ ساله می‌­باشد که سال اول آن مشترک با رشته‌های عمومی پزشکی است. شرط پذیرش در دوره‌ی سوم شرکت کردن در آزمون سراسری آن می­‌باشد. همچنین دانشجویان، دوره‌های قبل را باید با موفقیت طی کرده باشند. در صورت قبولی در این آزمون سراسری، دانشجو می‌تواند یکی از ۱۱ رشته پزشکی را انتخاب کند. یکی از این گرایش‌ها دوره‌ی پزشکی عمومی است. گرایش تحصیلی، شهر و دانشگاه نیز بر اساس آزمون آن تعیین می‌­شود. دانشجو می‌تواند پس از ۴ تا ۵ سال، مدرک تحصیلی DES را کسب کند. اگر دانشجویان، دوره تحصیلی پزشکی را انتخاب کنند موظف به گذراندن دوره‌ی ۶ ماهه کارورزی در بیمارستان هستند. مدت زمان کارورزی برای رشته پزشکی در فرانسه تقریبا ۳ سال می‌­باشد.
مدت زمان کارورزی تخصصی پزشکی بر اساس نوع تخصص دانشجو از ۴ تا ۵ سال متغیر می­‌باشد که موظف به گذراندن آن تحت نظارت پزشک متخصص می‌باشند.

تحصیل رشته‌ی دندان پزشکی در فرانسه به چه صورت است؟
متقاضیان می‌­توانند هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فرانسه مسلط باشند. طول مدت تحصیل در این دوره ۶ سال است که شامل یه دوره‌ی دو ساله مشترک با رشته‌ی پزشکی است. سپس یک دوره ۳ ساله و یک ساله را به دنیال دارد. در مدت کارآموزی، دانشجویان باید در کنار یک متخصص دوره‌ی خود را به اتمام برسانند.
شرط پذیرش در مقطع تخصص، گذراندن دوره‌ی تحصیلی دیپلم است. کالج‌های دندان پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد نیز در فرانسه داوطلب می­‌پذیرند. یکی دیگر از شروط پذیرش متقاضیان در مقطع کارشناسی ارشد برای رشته دندان پزشکی این است که مقطع کارشناسی خود را در رشته‌های علوم پزشکی فیزیولوژی زیست شناسی شیمی و بیوشیمی گذرانده باشند و همچنین متوسط نمرات آن‌ها باید متوسط و یا عالی باشد. مدت دوره کارشناسی در فرانسه هم حدودا ۴ تا ۵ سال می‌­باشد. در کل متقاضیان ملزم به گذراندن ۱۵۰ واحد درسی را با موفقیت پشت سر بگذرانند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *