پیشرفت در یادگیری زبان فرانسه در 6 سطح تعیین و شناخته می شود. چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ها CECRL  به شرح زیر می باشد:

سطح1      A1  مبتدی100 ساعت کلاس
سطح2 A2  مبتدی پیشرفته200 ساعت کلاس
سطح3        B1   متوسط400 ساعت کلاس
سطح4     B2متوسط پیشرفته700 ساعت کلاس
سطح5     C1   پیشرفته1000 ساعت کلاس
سطح6  C2   پیشرفته عالی1500-2000 ساعت کلاس

برای تحصیل در رشته های علمی و مهندسی حداقل سطح B1  توصیه میشود و برای تحصیل در رشته های علوم انسانی حداقل سطح 2B  و در برخی رشته ها سطح C1 . اما در نظر داشته باشید در نهایت هر دانشگاه سطح و معیار های مختص خود را اعمال می کند و پذیرش سطح زبان در هر رشته ای با توجه به دانشگاه متفاوت است.

 آزمون های زبان: آزمون های متعدد زبان فرانسه با ساختارهای متفاوت وجود دارد. گذراندن هریک از 3 آزمون زیر از جانب دانشگاه های فرانسه پذیرفته می باشد البته با توجه به مقطع انتخابی نوع ازمون را باید مشخص کنید.

TCF: تست شناخت زبان فرانسه

TEF: تست ارزیابی زبان فرانسه

DELF: دیپلم زبان فرانسه در 4 سطح A1, A2, B1, B2

DALF : دیپلم عالی زبان فرانسه در 2 سطح C1, C2

با توجه به هدف مورد نظر ، می توانید ازمون خود را انتخاب کرده و در سایت زبان  کامپوس فرانس از تاریخ برگزاری ازمون ها و هزینه ثبت نام مطلع شوید.در این مقاله توضیحاتی را درباره هر آزمون شرح داده ایم تا انتخاب صحیح انجام دهید. 

آزمون TCF

این آزمون در 4 نوع توسط وزارت علوم فرانسه برگزار می شود و برای پذیرش دانشگاه و کار میتوان در این آزمون شرکت نمود.  تنها دو سال اعتبار دارد و از سه بخش اجباری (شنیدار، ساختار زبانی، درک نوشتاری) و دو بخش اختیاری تشکیل شده است.  آزمون TCF   نمره منفی ندارد. برای موقعیت های مختلف گزینه های متفاوتی را ارائه میدهد که کاربردهای  هرکدام در این مقاله شرح داده شده است.

  • TCF TP
  • TCF DAP
  • TCF QUEBEC
  • TCF  برای تابعیت فرانسه
  • TCF برای کارت اقامت فرانسه  
  • TCF CANADA

TCF-TP

این آزمون از سه بخش اجباری و دو بخش اختیاری تشکیل شده است.برای پذیرش از سال دوم و سوم لیسانس، مقاطع تحصیلی مستر 1 و مستر 2 ، و پذیرش از اکول ها و مدارس تجارت و بازرگانی فرانسه باید در این ازمون شرت کنید.

بخش اجباریبخش اختیاری
76 سوال
1 ساعت و 25 دقیقه
مهارت شنیداری
29 سوال
25 دقیقه
1 ساعت و 12 دقیقهمهارت گفتاری 12 دقیقه
مهارت ساختار های زبانی
18 سوال
15 دقیقه
مهارت نوشتاری 60 دقیقه
مهارت درک مطلب
29 سوال
45 دقیقه

سه بخش اجباری آزمون

توجه کنید که نسخه کامپیوتری آزمون شامل 91 سوال است. پانزده سوال اضافی در نمره نهایی محاسبه نمی شوند و تنها CIEP را قادر به ارزیابی صحت و اعتبار پرسش ها می سازد. زمان آزمون کامپیوتری برای این سوال های  اضافی همچون زمان نسخه کاغذی می باشد (ده دقیقه اضافی). تعداد پرسش ها 76 عدد می باشد و در قالب چند گزینه ای هستند و تنها یکی از چهار گزینه صحیح می باشد. سطح سوال ها از آسان به سخت طراحی شده اند و از A1 تا C2 بر طبق چهارچوب مرجع زبانها در اروپا برای سطوح مختلف مهارت زبانی را در بر می گیرند.

مهارت شنیداری(29 سوال 25 دقیقه ای):

موضوعاتی که در این  بخش از سوالات مطرح می شود شامل موارد زیر است و گفتگوهای ضبط شده و صحبت های شفاهی مورد استفاده در آزمون که شما ممکن است در کشورهای فرانسوی زبان بشنوید، عمدتا چکیده ای از ایستگاه بین المللی رادیو فرانسه (RFI) هستند :

  • کلمات و اصطلاحات رایج در موقعیت های ارتباطی روزمره (گفتگوها ، مصاحبه ها، بحث های روزمره و مکالمات تلفنی و…)
  • اطلاعات در مورد مردم، حقایق و وقایع در رادیو یا تلویزیون در ارتباط با امور جاری یا امور شخصی ، شغلی یا آموزشی
  • گزارش هایی در مورد رویدادهای روزمره و ملموس یا انتزاعی
  • انواع مختلف مکالماتی که در محل هایی خاص مثل خرید، سینما، پارک و … مرتبط با آن مکان صورت می گیرد.

مهارت در ساختارهای زبان، گرامر و لغت (18 سوال 15 دقیقه ای )

این بخش توانایی شما در انتخاب صحیح لغات در جمله با توجه به مفهموم مورد نظر و ساختارهای دستوری مورد ارزیابی قرار می دهد و بیشتر پرسش ها در زمینه موقعیت های ارتباطی و اصطلاحات رایج در فرانسه می باشد. 

مهارت نوشتاری (29 سوال 45 دقیقه ای)

در این بخش توانایی شما در موضوعات به شرح زیر مورد ارزیابی قرار می گیرد.


• نام های رایج ، کلمات و عبارات بسیار ساده ای که در موقعیت های ارتباطی (پیام ها و نامه های دوستانه یا اداری) استفاده می شود.
• اطلاعات موجود در اسناد عمومی (تبلیغات طبقه بندی شده ، دفترچه ها ، فهرست ها و جدول زمانی و غیره) ؛
• اطلاعات مربوط به مردم، حقایق و وقایع
• متون به زبان روزمره مربوط به زندگی روزمره یا کار
• مقالات و بررسی هایی که در آن نویسندگان درباره موضوعات ملموس یا انتزاعی را به کار می گیرند
• متون واقعی و ادبی طولانی و پیچیده ، مقالات تخصصی
• متون انتزاعی و تخصصی علمی و ادبی رایج از کتابها ، مقالات تخصصی ، آثار ادبی و ….

دو بخش اختیاری آزمون

مهارت گفتاری آزمون( این بخش 12 دقیقه زمان دارد)

آزمون بیان گفتاری به صورت جداگانه در قالب مصاحبه حضوری انجام می شود.  این قسمت از 3 بخش تشکیل شده است و شما فرصت آمادگی برای یکی از آنها را خواهید داشت. این مصاحبه ضبط می گردد و پس از ارزیابی اول برای ارزیابی دوم به CIEP  ارسال می گردد.

شرح بخش های آزمون مهارت گفتاری

1 – مصاحبه مستقیم بدون آماده سازی.
مدت زمان: 2 دقیقه
داوطلب توانایی خود را در تعامل با شخصی که نمی شناسد (آزمون گیرنده ) نشان می دهد.


2 – تلاش برای تعامل بعد از آماده سازی
مدت زمان: 5:30 دقیقه (شامل 2 دقیقه آماده سازی که در طی آن داوطلب مجاز به یادداشت برداری کوتاه است)
داوطلب باید  توانایی خود را برای دریافت اطلاعات در یک مکالمه روزمره از شخص مقابلش اثبات کند و نقش ها از قبل تعیین شده است.

3 – بیان دیدگاه بدون آمادگی.
مدت زمان تبادل: 4:30 دقیقه
هدف وظیفه: داوطب آزمون باید اثبات کند که توانایی صحبت به صورت سریع، مستمر و قانع کننده، هنگامی که مورد  پرسش قرار می گیرد را دارد.

موضوعات مکالمه ای که مطرح میشود عموما به شرح زیر است:

  • در مورد خودتان، محیط اطراف، خانواده و شغل خود
  • سوالات مربوط به موقعیت ارتباطی فرضی
  • بیان نظرات و مزایا و معایب یک پروژه و ابراز مخالفت یا موافقت با دلیل
  • موضوعات پیچیده ای را به شیوه ای دقیق و ساختاری ارائه و بسط دهید و در نهایت نتیجه گیری کنید.

مهارت نوشتاری آزمون (60 دقیقه)

آزمون متشکل از سه بخش می باشد که از سطح آسان به سخت تنظیم شده است.

بخش یک :نوشتن یک پیام برای توصیف، بازنویسی و/ یا توضیح برای یک یا چند گیرنده که شرح آنها در دستورالعمل ها مشخص شده است. حداقل 60 کلمه/ حداکثر 120 کلمه

بخش دو: نوشتن مقاله ، نامه ، یادداشت ، … برای چندین گیرنده برای نوشتن گزارش یک تجربه یا شرح یک داستان. ، همراه با نظرات و استدلال های منطقی. حداقل 120 کلمه / حداکثر 150 کلمه.

بخش سوم: شامل نوشتن متنی (برای یک روزنامه، وب سایت، همکار و …) می باشد که که دو دیدگاه را در یک پدیده اجتماعی مقایسه می کند. متن این دو دیدگاه می بایست کوتاه، ساده و در حدود 90 کلمه باشد. داوطلب می بایست موضع خود را در این دو متن مطرح نماید. حداقل 120 کلمه و نهایتا 180 کلمه می باشد. به عنوان مثال می توان از کلماتی به تعداد 40 تا 60 کلمه در بخش اول و در حدود 80 تا 120 کلمه برای بخش دوم استفاده کرد.

موضوعات مورد ارزیابی عموما به شرح زیر است:

  • انتقال یک پیام به صورت کاملا واضح
  • ارائه اطلاعاتی که از داوطلب درخواست می شود
  • توصیف و  توضیح
  • توجیه یک انتخاب، موقعیت، تصمیم و…
  • انسجام ایده ها و شیوه گفتمان
  • مقایسه دو دیدگاه
  • ابراز نظر شخصی و ارائه استدلال برای آن
  • ارائه واژگان و ساختارهایی مرتبط با موضوع درخواستی
  • توانایی نتیجه گیری و خلاصه کردن

TCF-DAP

برای پذیرش از دانشگاه های فرانسه برای سال اول لیسانس L1 و مدرسه معماری این نوع آزمون از TCF  قابل قبول است. این آزمون شامل بخش های اجباری می باشد و باید هر 4 مهارت خود را ارزیابی کنید.  این آزمون، آزمون رسمی وزارت آموزش و تحصیلات عالی فرانسه و همچنین وزارت فرهنگ و ارتباطات فرانسه است، تنها دانشگاه ها، مدارس معماری، سفارتخانه های فرانسه و CIEP مرکز بین المللی مطالعات آموزشی، Centre international d’études pédagogiques) مجاز به برگزاری آزمونهای TCF DAP هستند. تاریخ های مربوط به آزمون TCF DAP برای هر کشور متفاوت هستند. در بعضی از کشورها، هر ساله تنها یک آزمونTCF DAP، عموما در ژانویه یا فوریه برگزار می شود، برخی از کشورها نیز چندین آزمون را در طول سال برگزار می کنند.

زمان آزمون

2ساعت و 25 دقیقه است و متشکل از 2 بخش است

بخش اول : مجموع زمان 1 ساعت و 25 دقیقه

مهارت compréhension orale فهم گفتاری: 20 پرسش

مهارت structures de la langue تسلط بر ساختار‌های زبان، دستور زبان و واژگان: 18 پرسش

مهارت compréhension écrite فهم نوشتاری: 29 پرسش

بخش2 :مجموع زمان یک ساعت

مهارت expression écrite بیان نوشتاری متشکل از سه بخش :نوشتن یک پیام به طول حداقل 60 کلمه +  نوشتن یک مقاله به صورتی که گزارش از یک تجربه یا واقعه با طول 120 کلمه + نوشتن یک مقاله به صورتی که دو نقطه نظر مورد بررسی قرار گیرد با طول 120 کلمه

توجه:  برگه آزمون مهارت بیان نوشتاری شما تصحیح نخواهد شد، اگر:

  • دست خط شما ناخوانا باشد.
  • شما حداقل کلمات مورد نیاز را در یکی از تسک ها ننوشته اید.
  • یکی ازمتن های انجام شده توسط شما، خارج از موضوع طرح شده باشد.

TCFQ

این آزمون برای متقاضیانی که فارغ از ملیت خود قصد تشکیل پرونده مهاجرت به کبک را داشته باشند برگزار می شود. از اول آگوست 2013 ، مقامات کبک حداقل سطح B2 را برای صدور حداکثر 16 امتیاز برای این ارزیابی زبان لازم دارند.این آزمون توسط  استاندارد های مقامات کبکی طراحی شده است که آزمونها و امتحانات استاندارد شده فرانسه را در روالهای مهاجرتی به منظور اخذ CSQ یا Certificat de Sélection du Québec به معنای گواهی انتخاب کبک برای اخذ ویزای دائم کانادا، به صورت الزامی در آورده است. لازم به ذکر است مقامات کبک، آزمون TCF-TP  را همچون مدارک دیپلم DELF و DALF با در نظر گرفتن حداقل نمره تعیین شده در مهارت های گفتاری و شنیداری و اعتبار حداقل دو ساله  به رسمیت می شناسند. این آزمون 4 مهارت استاندارد زبان فرانسه را مورد ارزیابی قرار می دهد. دارای  29 پرسش چند گزینه ای برای مهارت فهم گفتاری و 29 پرسش چندگزینه ای برای فهم نوشتاری که تنها یکی از گزینه ها پاسخ صحیح می باشد.  مهارت بیان گفتاری و بیان نوشتاری شامل سه بخش می باشد. درصورتی که زمان اخذ مدرک شما، کمتر از دو سال با زمان ارسال درخواست مهاجرت یا اصطلاحا سابمیت پرونده فاصله داشته باشد، شما می توانید گواهی خود را به عنوان مدرکی دال بر سطح زبان فرانسه خود به اداره مهاجرت ارائه دهید. نمره شما، مطابق شاخص ارزیابی ارائه شده توسط اداره مهاجرت کبک در نظر گرفته می شود. مدرک TCFQ اعتبار زمانی مشخصی دارد و تنها دوسال معتبر می باشد.

TCF Canada

آزمون TCF Canada، یک نسخهٔ جدید از TCF می‌باشد که توسط CIEP (مرکز بین المللی مطالعات آموزشی) برگزار می‌گردد و در آن چهار مهارت به صورت اجباری سنجیده می‌شوند.

چهار سنجش اجباریمدت زمان
فهم گفتاری
۳۹ سؤال
۳۵ دقیقه
فهم نوشتاری
۳۹ سؤال
۶۰ دقیقه
بیان گفتاری
۳ موضوع
حدوداً ۱۲ دقیقه
بیان نوشتاری
۳ موضوع
۶۰ دقیقه

TCF   برای تابعیت فرانسه

TCF pour l’accès à la nationalité française برای متقاضیان اخذ تابعیت کشور فرانسه می باشد یکی از ملزومات اخذ تابعیت ارائه مدرک دانش زبان فرانسه می باشد و آزمون TCF ANF برای همین منظور می باشد. هر شخص خارجی که بخواهد تابعیت فرانسه را دریافت کند باید در این آزمون شرکت کند و عموما کسب سطح B1  در این آزمون قابل قبول است. این آزمون از چهار بخش اجباری تشکیل شده است. زمان این آزمون 1 ساعت و 50 دقیقه می باشد.

مهارت شنیداری : 29 سوال 25 دقیقه ای

مهارت نوشتاری : 29 سوال 45 دقیقه ای

مهارن نوشتاری: در سه بخش 30 دقیقه ای

مهارت گفتاری : در سه بخش 10 دقیقه ای

TCF برای دریافت کارت اقامت فرانسه

این آزمون توسط قوانین وزارت کشور فرانسه برای افرادی که قصد دریافت کارت اقامت فرانسه را دارند تعیین شده است ،سطحA2  در این آزمون قابل قبول است. این آزمون از چهار بخش اجباری تشکیل شده است. زمان این آزمون 1 ساعت و 15 دقیقه می باشد.

مهارت شنیداری : 20 سوال 15 دقیقه ای

مهارت نوشتاری : 20 سوال 20 دقیقه ای

مهارت نوشتاری: در سه بخش 30 دقیقه ای

مهارت گفتاری : در سه بخش 10 دقیقه ای

آزمون TEF

آزمون TEF در سال 1998 توسط مرکز زبان فرانسه CCI Paris ile-de-France طراحی شد و معیاری بین المللی برای ارزیابی دانش و مهارت های شما در زبان فرانسه به حساب می آید .این آزمون در سال 2012 توسط وزارت آموزش ملی، آموزش عالی و تحقیقات به رسمیت شناخته شد و به عنوان یک بخش از پیش ثبت نام در دانشگاه ها معتبر ارزیابی شد. پس از آزمون، نتایج آزمون به داوطلب ایمیل می شود. اعتبار این گواهینامه یک ساله است. این نتایج شامل نمره در تمامی بخش های آزمون می باشد.

در گزینه های زیر موردهایی که می توانید در این آزمون شرکت کنید مطرح شده است.

  •  برای ادامه تحصیل در دانشگاه های فرانسه و پذیرش دانشگاهی
  • برای شهروندی و تابعیت فرانسه
  • برای مهاجرت به کانادا و کسب شهروندی کانادا (TEF CANADA)
  • برای مهاجرت به کبک (TEFQ)
  • برای تایید سطح مهارت فرانسه برای کار،

سیستم این آزمون در  هفت سطح طبقه بندی می شود که از سطح 0+ (مهارت های پایه) تا سطح 6 (تسلط کامل) متغیر است. این مقیاس به شرح زیر است:

  • 6 سطح مهارت A1 تا C2 چهارچوب مرجع زبانها در اروپا برای سطوح مهارت زبانی (CEFR)
  • 12 معیار مهارت زبان کانادایی (NCLC-niveaux de compétence linguistique canadiens)

آزمون های متنی (سه آزمون)

  • Compréhension écrite یا مهارت درک مطلب ؛ 60 دقیقه، 50 آیتم، 300 نمره
  • Expression écrite یا مهارت نوشتن ؛ 60 دقیقه، تکمیل دو موضوع، 450 نمره
  • Lexique et structure یا واژگان و ساختار زبانی؛ 30 دقیقه، 40 آیتم، 240 نمره

آزمونهای شفاهی (دو آزمون)

  • Compréhension orale یا مهارت شنیداری ؛ 40 دقیقه، 60 سوال، 360 نمره
  •  Expression orale یا مهارت گفتاری : 15 دقیقه، دو موضوع، 450 نمره

آزمون DELF

این آزمون در هر 4 مهارت اجباری ارزیابی می شود و اعتبار مدرک آن همیشگی بوده و نیازی به تمدید ندارد. آزمون نمره منفی ندارد و به طور جداگانه در هر سطح برگزار میشود و شما از قبل درهنگام ثبت نام سطح مورد نظر خود را انتخاب می کنید و طبق آن در آزمون  شرکت می کنید.  گواهی این آزمون به طور رسمی از وزارت آموزش ملی صادر می شود و مشتمل بر 4 سنجش مطابق با سطوح ارائه شده توسط CECRL ا از A1  تا B2 می باشد. اعتبار این آزمون‌ها توسط متخصصینی با چندین گرایش مرتبط با روان‌شناسی و طراحی آزمون‌ها در وزارت امور خارجه و وزارت آموزش و پرورش فرانسه مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. لذا از طرف دولت فرانسه و کشورهای فرانسوی زبان به عنوان مدارک رسمی زبان فرانسه مورد تأیید است.

آزمون DELF دارای نسخه‌های متعددی است که همگی از یکدیگر مستقلند. بدین معنا که زبان‌آموز باید برای مدرک مورد نظر خود، هر کدام از این نسخه‌ها را از قبل انتخاب کند و در آزمون دلخواهش شرکت نماید و نمره هر کدام از این آزمون‌ها ارتباطی با آزمون‌های دیگر نخواهد داشت. این نسخه‌ها به صورت زیر می‌باشند:

– آزمون DELF عمومی (DELF tout public)

– آزمون DELF ابتدایی (DELF PRIM)

– آزمون DELF جونیور (DELF JUNIOR)

– آزمون DELF مدرسه‌ای (DELF SCOLAIRE)

– آزمون DELF حرفه‌ای (DELF PRO)


.

DELF A1

سه بخش ازمون به طور گروهی و همزمان در یک سالن ا داوطلبین گرفته میشود  و یک بخش به صورت انفرادی در مقابل 2 ازمون گیرنده برگزار میشود.



Épreuves collectivesDurée
 Compréhension de l’oral : 4 exercices
Écouter des documents et répondre à des questions
20 minutes 
 Compréhension des écrits : 4 exercices
Lire des documents et répondre à des questions
30 minutes 
 Production écrite : 2 exercices
Remplir un formulaire et écrire un message de 40 mots minimum.
30 minutes 
  Épreuve individuelle        Durée
                                       Production orale : 3 parties
Entretien dirigé / Échange d’informations / Dialogue simulé
5 à 7 minutes
Préparation de 10 minutes
:سطح آزمون  A1مدت زماننمره از
فهم شنیداری
:پاسخ به سوالات درک مطلب طبق صداهای ضبط شده
3 یا 4 فایل صوتی ضبط شده کوتاه  با مضمون مکالمات روزمره و عادی زندگی
(پخش:2 بار)
حداکثر زمان پخش صدا : 3دقیقه
  حدود 20 دقیقه  25
فهم نوشتاری سوالات درک مطلب شامل 4 الی 5 متن مرتبط با مسائل و موقعیت های روزمرهحدود 30 دقیقه25
نگارش این مهارت شامل دو بخش است
تکمیل کردن فرم و سند
نگارش جملات ابتدایی و ساده
حدود 30 دقیقه25
بیان گفتاری این قسمت آزمون شامل 3 بخش است مصاحبه در خصوص موضوع از قبل تعیین شده تبادل اطلاعات مکالمه شبیه سازی شده5 تا 7 دقیقه آماده سازی: 10 دقیقه25

DELF A2

سه آزمون گروهی وجود دارد که سایر داوطلبان همزمان در یک سالن در آزمون شرکت می کنند.
و یک آزمون انفرادی که هر داوطلب در مقابل 2 امتحان گیرنده تنها است.


  Épreuves collectivesDurée
 Compréhension de l’oral : 4 exercices
Écouter des documents et répondre à des questions
25 minutes
 Compréhension des écrits : 4 exercices
Lire des documents et répondre à des questions
30 minutes
 Production écrite : 2 exercices
Écrire 2 textes de 60 mots minimum chacun
45 minutes
  Épreuve individuelleDurée
 Production orale : 3 parties
Entretien dirigé / Monologue suivi / Exercice en interaction
6 à 8 minutes
Préparation de 10 minutes
:سطح آزمون  A2مدت زماننمره از
فهم شنیداری
:پاسخ به سوالات درک مطلب طبق صداهای ضبط شده
3 یا 4 فایل صوتی ضبط شده کوتاه  با مضمون مکالمات روزمره و عادی زندگی
(پخش:2 بار)
حداکثر زمان پخش صدا : 5دقیقه
  25 دقیقه  25
فهم نوشتاری سوالات درک مطلب شامل 4 الی 5 متن مرتبط با مسائل و موقعیت های روزمرهحدود 30 دقیقه25
نگارش  نگارش دو متن کوتاه در خصوص توصیف یک اتفاق و موضوعاتی چون درخواست، تشکر، اطلاع رسانی و ...

حدود 45 دقیقه25
بیان گفتاری این قسمت آزمون شامل 3 بخش است مصاحبه در خصوص موضوع از قبل تعیین شده تبادل اطلاعات مکالمه شبیه سازی شده6تا 8 دقیقه آماده سازی: 10 دقیقه25

DELF B1

 Compréhension de l’oral : 3 exercices
Écouter des documents et répondre à des questions.
25 minutes
 Compréhension des écrits : 2 exercices
Lire des documents et répondre à des questions.
45 minutes
 Production écrite : 1 exercice
Écrire 1 texte de 160 mots minimum.
45 minutes
  Épreuve individuelleDurée
 Production orale : 3 parties
Entretien dirigé / Expression d’un point de vue / Exercice en interaction
15 minutes
Préparation de 10 minutes
:سطح آزمون  B1مدت زماننمره از
فهم شنیداری
:پاسخ به سوالات درک مطلب طبق صداهای ضبط شده
3 یا 4 فایل صوتی ضبط شده کوتاه 
(پخش:2 بار)
حداکثر زمان پخش صدا: 6دقیقه
  25 دقیقه  25
فهم نوشتاری سوالات درک مطلب شامل 2 متن مرتبط با -محتوا سازی اطللاعات مفید و پایه متن – تحلیل یک متن ارائه شده با محتوای علمی45 دقیقه25
نگارش نگارش ایده شخصی درباره یک موضوع عمومی چون نامه، رساله، مقاله

45 دقیقه25
بیان گفتاری این قسمت آزمون شامل 3 بخش است مصاحبه در خصوص موضوع از قبل تعیین شده رویکرد متقابل بیان دید گاه شخصی طبق محتوای اسنادی که به داوطلب داده میشود.15دقیقه آماده سازی: 10 دقیقه25

DELF B2

 
 Compréhension de l’oral : 2 exercices
Écouter des documents et répondre à des questions.
30 minutes
 Compréhension des écrits : 2 exercices
Lire des documents et répondre à des questions.
1 heure
 Production écrite : 1 exercice
Écrire 1 texte de 250 mots minimum.
1 heure
  Épreuve individuelleDurée
     Production orale : 2 parties
Monologue suivi / Exercice en interaction
20 minutes
Préparation de 30 minute
:سطح آزمون  B2مدت زماننمره از
فهم شنیداری
:پاسخ به سوالات درک مطلب طبق صداهای ضبط شده
2 فایل صوتی ضبط شده کوتاه -مصاحبه، اطلاعیه، خبرنامه . …. (یک بار پخش) -برنامه های تلویزیونی و رادیویی، مستند، همایش و ..( دوبار پخش)

حداکثر زمان پخش صدا: 8دقیقه
  30 دقیقه  25
فهم نوشتاری سوالات درک مطلب شامل 2 متن مرتبط با -متن با اطلاعتی در خصوص فرانسه و موضوعات مرتبط به آن – متن استدلالی1 ساعت25
نگارش موضع گیری با بیان دلیل و منطق (نامه های اداری و رسمی، مناظره،ساختار  مقاله و ..)

1 ساعت25
بیان گفتاری این قسمت آزمون شامل 3 بخش است مصاحبه در خصوص موضوع از قبل تعیین شده رویکرد متقابل بیان دید گاه شخصی طبق محتوای اسنادی که به داوطلب داده میشود.20 دقیقه آماده سازی: 30دقیقه25

DELF JUNIOR

ساختار این آزمون نیز مشابه دلف عمومی می باشد  و در 4 سطح ارائه می شود. این آزمون مختص رده سنی نوجوانان(12 تا 17 سال)  مشغول به تحصیل دردوره راهنمایی و متوسطه می باشد تا بتوانند برای کسب مدرک دیپلم در مدارس فرانسوی زبان ادامه تحصیل بدهند. اعتبارش دائمی است. موضوعات مطرح شده در این آزمون بیشتر پیرامون علایق دنیای نوجوانان است.  هر سطح به صورت مستقل در هر 4 مهارت برگزار میشود و با توجه به سطح مورد نظر متقاضی می تواند ثبت نام کند.

DELF PROFESSIONNELLE

شرایط و ساختار این آزمون نیز کاملا مشابه توضیحات ارائه شده در ازمون دلف عمومی می باشد و در 4 سطح برگزار می شود. افرادی که قصد دارند در مشاغل حرفه‌ای و اختصاصی در کشورهای فرانسوی زبان مشغول به کار شوند می توانند در این ازمون شرکت کنند. در این ازمون توانایی های ارتباطی اشخاص در موقعیت های شغلی سنجیده می شود و ساختار سوالات غالبا در خصوص فضا و اصطلاحات مرتبط به موقعیت های کاری و حرفه ای تنظیم شده است.


DELF PRIM

این آزمون در رده ی سطحی‌ترین و ابتدایی‌ترین آزمون از مجموعه آزمون‌های DELF  طبقه بندی می شود  که برای اعطای گواهینامه دانش زبان فرانسه از سوی وزارت آموزش و پرورش فرانسه به کودکانی که فرانسوی زبان نبوده ولی قصد یادگیری زبان فرانسوی را دارند، اعطا می‌شود. این ازمون از کودکان رده سنی 7 تا 12 سال شاغل به تحصیل در مدارس فرانسه در سه سطح هایی  A1, A2, A1.1 در 4 مهارت اجباری گرفته می شود. این گواهینامه برای کودکانی که قصد تحصیل در دبستان‌های کشورهای فرانسوی زبان را دارند، الزامی می‌باشد.

آزمون DALF

CECRLDALFUtilisateur
C1DALF C1expérimenté
C2DALF C2

DALF C1

کاربر زبان در سطح C1 مستقل است. او قادر است ارتباطات آسان و خودجوش برقرار کند. وی دارای فهرست لغوی بزرگی است و می تواند بیان مناسبی را برای معرفی نظرات خود انتخاب کند. این یک سخنرانی واضح ، خوش ساخت و بدون تردید ایجاد می کند که استفاده کنترل شده از ساختارها را نشان می دهد.

:سطح آزمون  C1مدت زماننمره از
فهم شنیداری
:پاسخ به سوالات درک مطلب طبق صداهای ضبط شده
یک فایل صوتی ضبط شده با مضمون مصاحبه، همایش، دوره و …(پخش:2 بار)
فایل های صوتی برنامه های رادیویی شامل موضوعات اطلاع رسانی، آگهی ها، نظر سنجشی و … (پخش:1 بار)
حداکثر زمان پخش صدا : 10 دقیقه
  حدود 40 دقیقه  25
فهم نوشتاری سوالات درک مطلب در حوزه تفکر و ابرازبیان و عقیده با موضوعات ادبی و روزنامه نگاری بین 1500 تا 2000 کلمهحدود 50 دقیقه25
نگارش این مهارت شامل دو بخش است
تحلیل چند متن داده شده حدود  1000 کلمه
نگارش براساس محتوای متن های داده شده
2 ساعت 30 دقیقه25
بیان گفتاری ارائه بر اساس متن های داده شده و پس از آن مباحثه با هیئت ژوری30 دقیقه آماده سازی: 1 ساعت25

زمان کلی آزمون: 4 ساعت
نمره کلی:100

حداقل نمره قبولی برای اخذ مدرک 100 /50
حداقل نمره قبولی هر سنجش:25/5

DALF C2

تسلط به زبان در دقت و استفاده کامل و به جا از کلمات  و تسلط در بیان تعریف می شود. داوطلب C2 قادر به انجام وظایف و کارهای آکادمیک در سطح بالا و پیشرفته می باشد.

سطح آزمون : C2مدت زماننمره از
فهم شنیداری و بیان گفتاری این مهارت شامل 3 بخش است ارائه ی گزارش از یک فایل ضبط شده ( دو بار پخش) توضیح و گسترش نظر شخصی درباره موضوعات مطرح شده در فایل ضبط شده  
.مباحثه با هیئت ژوری
30 دقیقه
  آماده سازی 1 ساعت
50
فهم و بیان نوشتاری

نگارش یک متن دارای ساختار منسجم مانند مقاله، سرمقاله، گزارش وسخنرانی و … از مجموعه متن هایی که بهداوطلب داده میشود
3 ساعت و 30 دقیقه50

زمان کلی آزمون: 3 ساعت و 30 دقیقه

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *