فرانسه از سنت پژوهشی، رشد تکنولوژی و خلاقیت زندگی ممتازی برخوردار است. بیش از ۲۸۰۰۰۰ دانشجوی خارجی یعنی ۱۲.۳ درصد کل دانشجویان، فرانسه را برای تحصیل برگزیده‌اند و این امر موجب شده است که فرانسه پس از ایالات متحده آمریکا و بریتانیا سومین کشور پذیرای دانشجویان خارجی باشد. دولت مستقیما بخش بسیار مهمی از هزینه‌های تحصیل هر دانشجو را بر عهده دارد. شهریه نام نویسی در فرانسه در یکی از پایین‌ترین سطوح جهانی می‌باشد و دیپلم‌های صادر شده دیپلم ملی به شمار می‌آیند. از همین رو است که متقاضیان تحصیل در این کشور در صدد اخذ ویزای تحصیلی فرانسه هستند و البته سالانه تعداد بسیار زیادی از متقاضیان در سراسر دنیا نیز موفق به تحصیل در دانشگاه‌های بلند مرتبه این کشور زیبا می‌شوند.

بهترین دانشگاه‌های فرانسه

از آنجایی که تحصیل در فرانسه در میان متقاضیان و دانشجویان ایرانی نیز مورد توجه زیادی واقع می‌شود، در این مقاله ۱۲ دانشگاه برتر فرانسه را معرفی کرده‌ایم تا با بهترین دانشگاه‌های این کشور بیشتر آشنا شوید. رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در مقاله «بهترین دانشگاه‌های فرانسه»، بر اساس رتبه بندی QS در سال ۲۰۲۲ صورت گرفته است.

QS: سایت QS به نشانی www.topuniversities.com یکی از مرجع‌هایی است که برای مشاهده رتبه‌های دانشگاه‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱- دانشگاه Université PSL

دانشگاه PSL در سال ۲۰۱۰ با هدف تبدیل شدن به یکی از دانشگاه‌های برتر تحقیقاتی در جهان تاسیس شده است. این دانشگاه از برترین دانشگاه‌های فرانسه می‌باشد که رتبه‌ی ۵۳ جهانی را به خود اختصاص داده و در قلب پاریس واقع است. متشکل از ۲۵ موسسه آموزش عالی در پاریس می‌باشد و توسط ۵ نهاد برجسته فرانسوی تشکیل شده است.

همچنین دارای ۹ دانشکده است و از لحاظ سطح علمی، بالاترین امتیازات را به خود اختصاص داده است. دارای یک محیط ایده‌آل برای گسترش و ایجاد نوآوری می‌باشد و تعالی و تنوع را در هم می‌آمیزد تا همه زمینه‌های دانش و آفرینش در رشته‌های هنر، مهندسی، علوم، علوم انسانی و اجتماعی را گرد هم آورد.

دانشگاه PSL، دارای ۱۷۰۰۰ دانشجوست که ۲۵ درصد آنها دانشجویان بین المللی محسوب می‌شوند. ۴۵۰۰ مدرس و محقق، ۱۸۱ آزمایشگاه تحقیقاتی، محیطی کاملا علمی را برای دانشجویان محیا کرده است که تا علوم روز دنیا را فرا گیرند.

PSL، از یازده موسسه تشکیل شده است و با سه سازمان تحقیقاتی (CNRS, Inserm, Inria) همکاری گسترده دارد. این دانشگاه در سطح بین‌المللی نیز با بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در سراسر جهان توافق دارد و برنامه‌های مهم تحقیقات بین‌المللی مانند Qlife و Scripta را سازماندهی می‌کند و گردش و تبادل محققان و دانشجویان را ارتقا می‌بخشد. دو عضو وابسته به این دانشگاه عبارتند از کالج فرانسه (Collège de France) و موسسه کوری (Institut Curie).

این دانشگاه قصد دارد با آگاهی از مسئولیت اجتماعی، فردی و جمعی و با تحقق ظرفیت نوآوری، تحولات بزرگ معاصر را همراهی کند و جامعه را با ایده و اکتشافات خود دگرگون کند. لازم به ذکر است که دانشگاه PSL فرانسه، برنده ۲۸ جایزه نوبل، ۱۰ مدال فیلد،۳ جایزه هابیل، ۴۸ مدال طلای CNRS ،۵۰ مدال سزار است. این دانشگاه ۸ درصد از جایگاه‌های تحقیقاتی فرانسه را به خود اختصاص داده است و دارای ۶۰۰۰ نشریه سالانه می‌باشد. برنامه‌های آموزشی آن به هر دو زبان و در هر سه مقطع تحصیلات عالی ارائه می‌شود.

۲- دانشگاه Polytechnique

دانشگاه پلی تکنیک فرانسه، یک دانشگاه و موسسه تحقیقاتی در سطح جهانی است و رتبه ۶۰ را به خود اختصاص داده است. از قدیمی‌ترین موسسه‌های فنی مهندسی فرانسه می‌باشد و زیر نظر وزارت دفاع فرانسه فعالیت دارد. از سال ۱۷۹۴ اکول پلی تکنیک تحقیق و تدریس و نوآوری را در بالاترین سطح باهم ترکیب می‌کند و هدفش این است که شهرت خود را برای تعالی در سطح بین‌المللی بالا ببرد و به عنوان یکی از موسسات آموزشی و پژوهشی در اروپا و سراسر جهان شناخته شود. این دانشگاه ماموریت خود را یکی از بردارهای اساسی برای حفظ و ترویج فرهنگ تعالی با تأکید علمی قوی قرار داده است.

دانشگاه پلی تکنیک در واقع بنیانگذار آموزش در علم و فناوری است. از زمان تاسیس تا کنون، این دانشگاه از تعالی و گسترش علمی بالایی برخوردار بوده و محققان، اساتید و فارغ التحصیلان آن جوایز و افتخارات معتبری دریافت کرده‌اند.

این مرکز شامل امکانات تحقیقاتی، موسسات آموزش عالی بیشمار و بیش از ۵۰ مرکز تحقیق و توسعه می‌باشد. سیستم آموزشی چند رشته‌ای آن در سه مقطع آموزشی ارائه می‌شود. دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک با تحصیل در این مرکز آموزش عالی، خود را در مسیر تحقیق و همچنین دنیای تجارت قرار می‌دهند و دارای ۲۰۰ توافق نامه همکاری می‌باشند.

یکی از دیگر از جذابیت‌های تحصیل در این دانشگاه، ارائه طیف گسترده‌ای از برنامه‌هاست که شامل: لیسانس علوم، مهندسی برنامه پلی تکنیک، کارشناسی ارشد علوم و فناوری، کارشناسی ارشد تحقیق، برنامه دکتری، آموزش اجرایی، برنامه تبادل دانشگاهی بین‌المللی، برنامه کار آموزی برای دانشجویان بین‌المللی و دوره‌های تابستانی و هم چنین mooc می‌باشد.

۶۷۰ استاد هیئت علمی در این دانشگاه مشغول به تدریس هستند که تقریبا ۳۹ درصد آنان بین المللی هستد. این دانشگاه دارای ۲۳ آزمایشگاه تحقیقاتی است که ۲۲ واحد مشترک با CNRS دارد و تحقیقات را در موضوعات اصلی میان رشته‌ای علمی، فناوری و اجتماعی انجام می‌دهد. بیش از ۸۸ ملیت در آن مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه در ۲۰ کیلومتری جنوب پاریس قرار دارد و با ۱۶۰ هکتار دارای ۱۵۰۰ مسکن دانشجویی، ۵۰ سالن درس، ۵۷۰ دانشجوی دکتری و ۱۴۰۰ انتشارات سالانه، ۱۵ آمفی تئاتر و امکاناتی برای تمرین در ۱۶ رشته ورزشی مختلف است.

دارای ۳۶۰۰ دانشجو است که ۳۸ درصد آن دانشجویان بین المللی هستند. این دانشگاه از طریق سه چرخه آموزشی خود شامل مهندسی، مستر و دکتری، به دانشجویان با مسئولیتی آموزش می‌دهد که قادر به طراحی و انجام فعالیت‌های پیچیده و خلاقانه هستند.

دانشگاه پلی تکنیک جزو بهترین دانشگاه‌های فرانسه محسوب می‌شود که عضو قطب تحقیقاتی و پژوهش و آموزش عالی (PRES) نیز می‌باشد. این مرکز، ۱۲ موسسه برتر مهندسی پاریس را برای ارتقای تعالی در مقیاس بین المللی گرد هم آورده است و عضو بنیاد همکاری علمی (FCS) plateau de Saclay است که پروژه دانشگاه Saclay را با ۲۰ شریک دانشگاهی و علمی دیگر از جمله ParisTech انجام می‌دهد. قصد دارد یک اکوسیستم مناسب برای نوآوری ایجاد کند و در تمام مرزهای علمی و مهندسی فعالیت داشته باشد.

دارای بسیاری از دانشمندان برجسته، کار آفرینان موفق و افراد بازرگان و شماری از رهبران سیاسی است. از فارغ التحصیلان آن می‌توان به برنارد آرنو مدیرعامل شرکت LVMH، هنری بکرل دریافت کننده جایزه نوبل فیزیک، والری گیکارد اسمتینگ رئیس جمهور سابق فرانسه اشاره کرد. این دانشگاه فرصت‌های بسیاری را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا به پتانسیل کامل خود برسند و در یک محیط گسترده از دانش، مهندسی و فناوری در بالاترین سطح دانشگاهی تحصیل کنند.

Sorbonne University

3- دانشگاه Université Sorbonne

دانشگاه سوربن یک دانشگاه چند رشته‌ای، تحقیقاتی فشرده در سطح جهانی است که متعهد به موفقیت دانشجویان خود است. تلاش می‌کند چالش‌های علمی قرن بیست و یکم را برطرف کند. دانشگاه سوربن در رتبه‌ی ۷۷ جهانی قرار دارد و به عنوان یک موسسه تحقیقاتی دولتی محسوب می‌شود. از ادغام دانشگاه‌های پاریس-سوربن (پاریس-چهار) و پیر و ماری کوری دانشگاه سوربن ایجاد شد؛ که شامل دانشکده آموزشی ادبیات (شامل واحدهای آموزشی و پژوهشی در ادبیات، زبان‌ها، علوم اجتماعی و علوم انسانی و دانشکده تحصیلات تکمیلی و آموزش)، دانشکده علوم و مهندسی  که دوره‌های ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی، مکانیک، علوم کامپیوتر و الکترونیک را ارائه می‌دهد و دانشکده پزشکی که آموزش پزشکان آینده و متخصصان بهداشت را ارائه می‌دهد.

این دانشکده همچنین آموزش پیراپزشکی در گفتاردرمانی، روان تحرک و ارتوپتیک را شامل می‌شود. دانشگاه سوربن ۵۳ لیسانس در ۱۹ رشته به دانشجویان ارائه می‌دهد. هر ساله نزدیک به ۱۰۰۰۰ دانشجو فارغ التحصیل می‌شوند که تقریبا هزار نفر آنان دریافت کننده‌ی دکترای تخصصی می‌باشند. دارای  ۴۷۰۰ دانشجوی دکترا 137 ساختار تحقیقاتی 23 دانشکده دکتری است.  همه دانشکده‌های این دانشگاه قبلاً به صورت یک مجموعه در مرکز پاریس بوده، اما امروزه این دانشگاه به چند دانشکده مختلف تقسیم شده است.

بخش مهمی از آموزش عالی فرانسه در زمینه‌های ادبیات، زبان‌شناسی، علوم اجتماعی، فلسفه و علوم مهندسی در دانشگاه‌های سوربن قدیم و سوربن جدید تدریس می‌شود. سوربن دارای چندین پردیس و مجتمع دانشگاهی در سراسر پاریس و همچنین دارای یک شعبه در ابوظبی است. هزینه ثبت نام بسته به سطح تحصیلات بین ۱۸۰ تا ۶۰۰ یورو است.

۴- دانشگاه Centrale Supélec Paris

موسسه سانترال سوپلک پاریس فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را در زمینه انرژی الکتریکی و علوم اطلاعات متمرکز می‌کند. دارای رتبه‌ی ۱۳۹ جهان و یکی از موفق ترین دانشکده‌های مهندسی فرانسه است. این موسسه دارای ۱۶ آزمایشگاه تحقیقاتی است که توسط بیش از ۴۰۰ مدرس و محقق و حدود ۵۰۰ دانشجوی دکترا و ۵۶۰ انتشارات بین المللی تحت نظارت است.

در ژانویه ۲۰۱۵ این دانشگاه از ادغام Ecole centrale Paris و Ecole supérieur d’Electiricité Supélec با هدف تبدیل شدن به یک موسسه مرجع در مقیاس جهانی با کمک دانشگاه Parissaclay در رشته‌های علوم و سیستم‌های مهندسی تاسیس شد. ماموریت اصلی آن آموزش مهندسین قادر به برطرف کردن چالش‌های قرن بیست و یکم و همچنین آموزش مدیران و پزشکان با مهارت بالا برای بخش‌های دولتی و خصوصی و تحقیقات اقتصادی است. این دانشگاه پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در علوم و سیستم‌های مهندسی انجام می‌دهد و واحدهای تحقیقاتی آن ۸ رشته‌ی علمی را سازماندهی می‌کند: مواد و فرآیندها، مکانیک انرژی و احتراق، فیزیک کاربردی، ریاضیات کاربردی، فناوری و سیستم‌های اطلاعاتی، پردازش سیگنال، اتوماتیک، مهندسی برق، الکترونیک، مهندسی صنایع، اقتصاد و مدیریت.

دارای سه پردیس ملی Gif-sur-Yvette/Paris Saclay , Rennes, Metz می‌باشد.. این دانشگاه در رشته‌های انرژی الکتریک و علوم اطلاعات برتری دارد. Centrale paris و Supélec در ابتدا دو موسسه عالی مجزا بودند حتی اگر سال‌ها باهم همکاری داشتند. ادغام این دانشکده‌ها با هم فرصتی بود برای ارائه‌ی برنامه‌های درسی مهندسی مطابق با انتظارات روز جامعه و کار فرمایان.

این دانشگاه موسس انجمن T.I.M.E (مدیران برتر صنعتی اروپا) می‌باشد که در حال حاضر از ۵۶ عضو در ۲۱ کشور جهان تشکیل شده است. با داشتن ۷۰ پژوهشگر تمام وقت ۵۳ اختراع ثبت شده ۵ مدرسه دکتری و ۴ آزمایشگاه بین المللی در سنگاپور، برزیل، کانادا و ایالت متحده پیشرو است. این دانشکده در زمینه تحقیقات محیطی و مهندسی زیستی، انرژی سیستم‌های ارتباطی، محیط زیست و خطرات هوانوردی و حمل و نقل علم نانو  و سیستم های تجارتی تحقیقاتی انجام می‌دهد و طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و مقطع آموزشی ارائه می‌دهد. از فارغ التحصیلان معروف آن می‌توان به لوئیس چارلز بروگو، سازنده هواپیما موسس ایر فرانس، ارنست مرکیر صنعتگر فرانسوی مدیر شرکت فرانسه، ژان لوک لاگاردر بنیانگذار و سهامدار اصلی EADS اشاره کرد.

۵- دانشگاه École normale supérieure de Lyon

یک موسسه عالی و عضو دانشگاه لیون است که ۱۱ موسسه آموزش عالی و تحقیقاتی را گرد هم آورده است و رتبه ۱۶۰ را به خود اختصاص داده است. مانند سایر موسسه‌های آموزش عالی فرانسه، موسسه لیون نیز با موفقیت ترکیبی از آموزش و تحقیق را ارائه می‌دهد و به علت تعهد خود به احترام به ارزش‌های انسان دوستانه از جمله ارتقاء فرصت‌های برابر و اشتراك دانش شناخته شده است. این موسسه  قصد دارد كه در استفاده از رویكرد آكادمیك چند رشته‌ای نقش اصلی را داشته باشد و تمام رشته‌ها به جز حقوق و پزشکی را ارائه می‌دهد. از ساختار آموزشی تحقیقاتی بالایی برخوردار است و دوره‌های تحصیلات عالی را در هر سه مقطع ارائه می‌دهد.

آموزش و تحقیق و اشتراک گذاری دانش این موسسه در یک محور استراتژیک قرار دارد و دانشجویان از آموزش فعال و حرفه‌ای مبتنی بر کار آموزی بهره مند می‌شوند. ۱۲ آپارتمان آموزشی آن با آزمایشگا‌های تحقیقاتی در اسموز (Osmose) فعالیت می‌نمایند و به عنوان یک موسسه بین المللی در شبکه‌های تبادل دانش آموزان شرکت می‌کنند. همچنین با ۵ موسسه مشهور بین المللی قرار داد استراتژیک تشکیل داده است که شامل: یک موسسه فدرال فناوری لوزان سوئیس (EPFL)، دانشگاه توکیو (تاوای)، دانشگاه چین(ECNU )، دانشگاه اتاوا و دانشگاه سائوپائولو (USP) است. رشته‌های اصلی که ارائه می‌دهد شامل: زیست شناسی، شیمی علوم کامپیوتر، ریاضیات، فیزیک، علوم زمین، هنر، زبان های خارجی و تمدن ها، علوم انسانی و اجتماعی است.

دارای 23 مرکز تحقیقات نظارتی با دانشگاه های لیون و سازمان‌های تحقیقاتی ملی (CNRS, INRA,INRIA, INSERM) است. ۲۶۰ همکاری بین المللی، مشارکت با دنیای اقتصادی و بیش از ۳۰ قرار داد با شرکت‌های بزرگ صنعتی مانند Solvay-Rhodia, St-Gobain, L’oréal دارد. دارای بیش از ۸۰۰ مدرس و محقق، دارای ۲۰پروژه تازه راه اندازی شده ۵۰ اختراع ثبت شده دارای ۳۸۱ همکار در ۳۳ کشور و ۳۰ بورس بین المللی و ۲۲۰۰ دانشجوست که ۱۵ درصد آن بین المللی هستند. بسیاری از دانشجویان پس از گذراندن متوسطه می‌توانند در این دانشگاه ثبت نام کنند اما برخی از دوره‌های ملزم گذراندن دوره‌های آموزشی آزمون می‌باشد. میزبان پروژه‌هایی در زمینه‌هایی مانند فناوری پزشکی، علوم کامپوتر و جغرافیا است. پروژه قبلی اش که منجر به توسعه فناوری ابر رایانه‌ای شد که بتواند فعالیت لرزه نگاری را پیش بینی کند و گامی جلو در زمینه‌ی پیشگیری از زلزله بگذراند.

Telecom ParisTech

۶- دانشگاه Ecole de Telecom ParisTech

عضو بنیانگذار شبکه ParisTech، شبکه‌ای از تعالی دانشکده‌های مهندسی در پاریس و منطقه آن است که بر روی پروژه‌های مشترک در زمینه آموزش، تحقیق و نوآوری در زمینه علم و فناوری فعالیت می‌کند. این موسسه رتبه‌ی ۲۲۴ جهانی را به خود اختصاص داده است. از دانشکده‌های پیشرو مهندسی و مدیریت فرانسه است و از ۱۳ مدرسه بزرگ دولتی تشکیل شده است.

دارای ۱۳۰۰۰ دانشجو و ۱۳۰۰ محقق و ۱۶۰۰ دانشجوی دکتری است. به عنوان یک موسسه مهندسی دو زبانه و ارائه‌های برنامه‌های آموزش آنلاین به ویژه در زمینه‌های دیجیتال، ارتباطات از راه دور، برنامه نویسی و مهندسی شناخته می‌شود. عضو اصلی مؤسسه پلی تکنیک پاریس، موسسه علوم و فناوری در سراسر جهان است. با موسسه‌های پلی تکنیک، ENSTA پاریس، ENSAE پاریس، Telecom پاریس همکاری می‌کند. دارای یک موسسه وابسته بنام ParisTech Shanghai JiaoTong در شانگهای است. دارای 4 دپارتمان آموزشی و تحقیقاتی است . همچنین به دلیل درصد دانشجویان بین المللی یکی از بالاترین امتیازها را در میان دانشگاه‌های فرانسه کسب می‌کند (تقریبا نیمی از ۱۵۰۰ دانشجو آن خارج از فرانسه هستند).

استخدام برای آموزش مهندسی به چهار روش انجام می‌شود:

  • کنکور مشترک برای متقاضیانی که کلاس‌های مقدماتی ورودی (CPGE) را گذرانده‌اند.
  • پذیرش از طریق دانشگاه: این روش پذیرش برای دانشجویانی که دارای مدرک دانشگاهی در یکی از زمینه‌های تخصص Télécom Paris هستند، محفوظ است. این گزینه می‌تواند دانشجویان دارای مجوز L3 در ابتدای سال تحصیلی و مدرک M1 یا معادل آن از تمام ملیت‌ها را پذیرش کند. پذیرش طبق پرونده، آزمون‌های کتبی و مصاحبه است.
  • کارآموزی: این روش پذیرش برای دانشجویانی که دارای مدرک DUT در یکی از زمینه‌های تخصص Télécom Paris هستند. پذیرش بسیار انتخابی طبق پرونده، آزمون‌های کتبی و  مصاحبه انجام می‌شود.
  • دانشکده پلی تکنیک: این رویه پذیرش برای دانشجویان اکول پلی تکنیک که مایل به اخذ درجه دو پلی تکنیک Télécom Paris هستند.

۷- دانشگاه SciencesPo Paris

 موسسه سیانس پو دارای رتبه‌ی ۲۴۲ جهانی و یک موسسه عالی بزرگ و مشهور در زمینه علوم انسانی و اجتماعی و همچنین روابط بین الملل است. این  موسسه بزرگ آموزش عالی و تحقیقاتی به دلیل تعالی برنامه‌های آموزشی، روش‌های نو آورانه، تدریس و کیفیت تحقیقات خود در سطح بین المللی مشهود است درسال ۱۸۷۲ تاسیس شد و شامل دوره‌های آموزش مقدماتی، آموزش مداوم، و تحقیق و نشریه است. هدف این دانشگاه آموزش مدرسان و مدیران آینده در دنیای تجارت، ادارات ملی و بین المللی، تحقیقات، سازمان‌های مردم نهاد، روزنامه نگاری و حرفه‌های حقوقی است.

دارای ۱۳۰۰۰ دانشجوست که ۴۷ درصد آنها بین المللی هستند، ۷ پردیس دانشگاهی، ۴۷۰ دانشگاه همکار می‌باشد و ۸۰ درصد فارغ التحصیلان آن در کمتر از یک ماه وارد دنیای کار می‌شوند. پردیس‌های دانشگاهی آن در ۷ شهر فرانسه هستند که شامل دیژون، هاور، منتون، نانسی ، پاریس، پوآتیه و ریمز است. با دانشگاه‌های معتبر همکاری دارد و به دلیل کیفیت تدریس خود شناخته شده است. این موسسه آموزش تئوریک را ارائه می‌دهد اما هرگز از ادغام حرفه‌ای دانشجویان خود غافل نمی‌شود.

آنها به لطف دوره‌های سازگار با دنیای حرفه‌ای قادر به کار در شرکت‌های بزرگ هستند. دوره‌هایی که ارائه می‌شود شامل حقوق، زبان انگلیسی، علوم سیاسی، ارتباطات، روزنامه نگاری، مدیریت بازاریابی و امور مالی است. به عنوان نهادی از فارغ التحصیلان برجسته‌ی خود در نظر گرفته می‌شود و فارغ التحصیلان معروف آن شامل ۷ رئیس جمهور اسبق فرانسه، ۱۳ نخست وزیر فرانسه و ۶ مدیرعامل بزرگترین شرکت‌های فرانسوی اشاره کرد. با ارائه دوره‌های آموزشی عمومی و اختصاصی می‌تواند راهکارهایی را در مسائل اجتماعی  اقتصادی جامعه ارائه دهد و دانشجویان آن با شرکت در این دوره‌های ادغام شده و سازگار با وضعیت روز جامعه به راحتی می‌توانند در شرکت‌های بزرگ مشغول به فعالیت شوند. با دانشگاه‌هایی چون کلمبیا در نیویورک، کمبریج، اقتصاد لندن، و پکن فعالیت دارد.  

École des Ponts ParisTech

۸- دانشگاه École des ponts ParisTech

دانشگاه پاریس تک دارای رتبه‌ی ۲۵۰ جهانی است و همواره می‌کوشد که آموزش مهندسان خود را با چالش‌های اجتماعی، اقتصادی، فناوری و اقلیمی جهان که جامعه امروزی در آن تحول می‌یابد، سازگارتر کند. در واقع، با ارائه مدل‌ها و محورهای تحقیقاتی طراحی شده برای کاهش یا حتی از بین بردن اثرات زیست محیطی فعالیت‌های انسانی، این دانشگاه یک بردار و نقش اصلی را ایفا می‌کند. در سال ۱۷۴۷ توسط چارلز تاسیس شد و از یک شهرت ملی و بین المللی برخوردار است و به طور منظم در رده‌های بالای دانشکده‌های مهندسی فرانسه قرار دارد. ماموریت این دانشگاه این است که نیازها، محدودیت‌های بنیادین جامعه را با تربیت مهندسان کارآمد برآورده سازد.

تغییرات زیست محیطی و کاهش منابع طبیعی از بنیادی ترین موضوع تحقیق در این دانشگاه می‌باشد. این دانشگاه مدرک‌های مختلفی چون دیپلم مهندسی، مستر، مستر تخصصی، MBA و دکتری را ارائه می‌دهد. به دلیل فرهنگ اختراع و نوآوری شناخته شده است و علاوه بر موضوعات علمی در علوم اجتماعی و مدیریت نیز دروسی ارائه می‌دهد و رشته‌هایی چون مکانیک، ژئوتکنیک، مصالح ساختمانی، حقوق، نانو مواد، زبان، مهندسی، مدیریت، اقتصاد، حمل و نقل، برنامه ریزی شهری و محیط زیست کار آموزی و پروژه‌های حرفه‌ای و … در این دانشگاه ارائه می‌شود.

از زمان تاسیس تاکنون شاهد بسیاری از دانشجویان موفق بوده است که می‌توان به پاتریک پلاتا مدیر اجرایی فروش، هنری بکرل فیزیکدان و برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۰۳، و ژان تیرول اقتصاددان و برنده جایزه نوبل اقتصادی در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد. دارای ۱۱۵۳ مدرس، ۱۲۳۰ دانشجو، ۱۸۰ فارغ التحصیل در سال و ۳۵۰ محقق و ۴۶۰ دانشجوی دکتری اشاره کرد. با ۳۰ دانشگاه در ۲۰ کشور دنیا همکاری دارد. دارای پردیس‌هایی در شهر پاریس، نانسی، مون پولیه و کلرمون است. با داشتن ۱۱ دانشکده مهندسی تقریبا تمام رشته‌های علوم مهندسی را ارائه می‌دهد.

Université Paris Diderot

۹- دانشگاه Université de Paris

 دانشگاه جدید پاریس (Université de Paris) با رنکینگ 253 ام در QS امسال قرار گرفت. در حال حاضر یک دانشگاه بزرگ است و میزبان حدود ۶۱۰۰۰ دانشجو است و دارای تعداد زیادی از دانشکده‌های مختلف در سطح شهر است. دانشگاه پاریس با رویکردی تقویت مشارکت با سازمان‌های تحقیقات، دانشگاه‌ها و مدارس، مقامات محلی و ذینفعان اجتماعی و اقتصادی در حال توسعه است. بیش از ۲۰۰ شغل دارد که به ۸۰۰۰ کارمند اختصاص داده شده است.

دانشگاه پاریس یک کارفرمای متعهد است که باعث ارتقاء کیفیت زندگی در محل کار وسطح حرفه‌ای همه کارکنان خود (کارمندان دارای معلولیت، مبارزه با تبعیض، ارتقاء برابری بین زن و مرد و غیره) فرصت‌های حرفه‌ای و چارچوبی را ارائه می‌دهد که ارزش نوآوری فردی و جمعی را دارد و مسیرهای شغلی جذاب را ارائه می‌دهد. دانشگاه پاریس دارای ۶۲۷۱۰ دانشجو، ۷۵۰۰ پرسنل و ۱۴۲ آزمایشگاه است.

موفقیت همه دانشجویان به محض ورود به دانشگاه یکی از اولویت‌های دانشگاه پاریس است. توسعه تدریجی برنامه‌های درسی انعطاف پذیر و مشترک برای همه دانشکده‌های آن، اجازه می‌دهد دانشجویان برای ساختن مسیرهای چند رشته‌ای بر اساس یک تخصص، هدف خود را برآورده سازند. دانشگاه پاریس به منظور ترسیم مهارت‌ها و مشاغل و ارائه پیشنهاد آموزشی همیشه در راستای بازار کار فرانسه و بین المللی متعهد است که روابط خود را با همکاران در دنیای اجتماعی و اقتصادی تقویت کند. دارای دانشکده علوم، دانشکده هنر، دانشکده حقوق، دانشکده پزشکی، دانشکده الهیات می‌باشد.

۱۰- دانشگاه Université Paris-Sud

دانشگاه پاریس سود به دلیل سطح تحقیقات اساسی خود در ریاضیات و فیزیک و در زمینه علوم بهداشت، علوم حقوقی و علوم ورزشی شناخته شده است و دارای رتبه‌ی ۲۶۲ می‌باشد. این موسسه علاوه بر کسب اعتبار در تحقیقات خود، از کیفیت آموزش و سیستم آموزشی خود که کاملا با نیازهای طیف گسترده‌ای از مخاطبان سازگار است نیز از بین دانشگاه‌های دیگر متمایز است.

این دانشگاه چند رشته با تمرکز جدی بررشته علوم، بهداشت در رده‌ی دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارد. دارای ۸۲ آزمایشگاه معتبر بین المللی و ۳۲۰۰۰ دانشجو است که تقریبا ۲۴۰۰ نفر آنان دانشجویان دکتری و ۵۰۰۰ نفر آنان دانشجویان بین المللی هستند و دارا ۴۳۰۰ مدرس و محقق است. این دانشگاه یکی از موسسان عضو دانشگاه Paris-Saclay می‌باشد. به دلیل سطح بالای تحقیقات اساسی در ریاضیات و فیزیک مشهود است.

ضمن اینکه میزبان برنامه‌های تحقیقاتی متعدد در علوم کامپیوتر، شیمی و زیست شناسی است و تحقیقات گسترده‌ی این دانشگاه در علوم بهداشتی در بسیاری از زمینه‌های پزشکی و روش‌های درمانی نو آورانه به چندین زبان ترجمه شده است. علاوه بر این در زمینه‌های حقوقی و اقتصادی و مدیریت و فناوری نیز تحقیقات بالایی انجام می‌دهد و تمام تحقیقات آن در آزمایشگاه‌هایی انجام می‌شود که توسط بسیاری از سازمان‌های تحقیقاتی در سطح جهانی به اشتراک گذاشته شده است. این دانشگاه نه تنها اعتبار خود را بر کیفیت تحقیق خود بنا نهاده بلکه با انتخاب گسترده رشته‌های دانشگاهی در مقطع لیسانس کارشناسی ارشد و دکتری در آموزش فن آورانه نیز افتخار می‌کند.

آموزش‌های آکادمیک این دانشگاه ویژگی‌های مختلفی دارد مانند: پژوهش‌های برجسته در همه زمینه‌ها، آموزش‌های چند رشته‌ای، آموزش‌های ابتکاری متناسب با مخاطبان مختلف، آموزش‌های اساسی و مداوم، محیط عالی و کیفیت دانشگاه و ارائه‌ی حرفه‌ای برنامه‌های آموزشی دانشجویان و محققان جوان را در بهترین شرایط ممکن برای دست یابی به دانش و مهارت در بالاترین سطح قرار می‌دهد. این دانشگاه سعی می‌کند با تقویت همکاری‌های صنعتی، اکتشافات محققان خود را به منابع با ارزش نوآوری و مشاغل جدید تبدیل کند و به ارتقای اشتغال دانشجویان خود کمک کند. این دانشگاه توانسته پذیرای ۲ نفر از برندگان جایزه نوبل و چهار نفر از برندگان مدال فیلد باشد. لازم به ذکر است که بخشی از افراد سرشناس دنیای تجارت در این دانشگاه تحصیلات خود را گذرانده‌اند.

۱۱- دانشگاه École normale supérieure Paris-Saclay

این دانشگاه قبلا به نام کاچان (ENS Cachan) شناخته شده بود و امسال در رتبه بندی بین المللی QS در رتبه ۳۱۲ قرار دارد. در سال ۱۹۱۲ تاسیس شد و یک موسسه آموزش عالی و تحقیقات بین رشته‌ای می‌باشد. این موسسه دانشجویان را در زمینهی علوم کاربردی آموزش می‌دهد و بسیاری از فارغ التحصیلان آن به عنوان محقق یا مدیر به شرکت‌های بزرگ دولتی فرانسه می‌پیوندند. این دانشگاه بیش از نیمی از دانشجویان خود را از طریق آزمون ورودی کنکور جذب می‌کند و سپس وارد دوره‌های کار آموزی می‌شوند و ماهانه حقوق دریافت می‌کنند.

دارای ۱۲ دپارتمان آموزشی و ۱۳ واحد تحقیقاتی است. دارای ۲۰۰۰ دانشجو است که ۳۰۰ نفر آنها دانشجوی دکتری هستند. ۱۳ درصد از کل تحقیقات عمومی فرانسه را تشکیل می‌دهد و دارای ۱۰۰ همکار در سطح بین المللی می‌باشد. رشته‌های علوم پایه و ریاضیات، علوم کامپیوتر، فیزیک، زیست شناسی، شیمی، مهندسی علوم الکترونیک، مهندسی برق و مکانیک و مهندسی عمران، علوم انسانی و علوم اجتماعی، جامعه شناسی، اقتصاد و مدیبریت و طراحی را ارائه می‌دهد. در حال حاضر حدود ۲۰ دقیقه از قطار با مرکز شهر فاصله دارد و در اواخر سال جاری این دانشگاه به کمون Gif-sur-Yvette، فرانسه (Silicon Valley) فرانسه منتقل می‌کند، جایی که در نزدیکی سایر اعضای گروه تحقیقاتی پاریس-ساکلای فشرده و تجاری، حفظ اسکان دانشجویی و اداری خواهد بود.

۱۲- دانشگاه Université Grenoble-Alpes

دانشگاه گرنوبل آلپ (UGA) مطمئنا یکی از موسسه‌های مهم آموزش عالی و تحقیق در فرانسه است و دارای رتبه‌ی ۳۵۱ جهانی است. دانشگاه گرنوبل آلپ در سال ۱۳۳۹ تاسیس شد و دارای ۴ دپارتمان تحصیلی پزشکی  هنرهای لیبرال (علوم و ادبیات )، حقوق کانن و قانون مدنی است. درسال ۱۷۹۳ در زمان انقلاب فرانسه این دانشگاه فعالیتی نداشت اما درسال ۱۸۰۵ ناپلئون دانشکده‌های حقوق ادبیات و علوم را احیا کرد و در سال ۱۸۷۹ به طوررسمی به عنوان دانشگاه  گرنوبل افتتاح شد. یکی از موسسات پیشرو در زمینه آموزش عالی و تحقیق است. دارای ۴۵۰۰۰ دانشجو است و سالانه از ۶۰۰۰ دانشجوی خارجی استقبال می‌کند و پروژه‌های آموزشی و تحقیقاتی را با شرکای مختلف در سراسر جهان توسعه می‌دهد.

در سال ۲۰۱۶ از ادغام سه دانشگاه جوزف فوریه(Joseph Fourier)، پیر مندزی فرانسه (Pierre Mendes) و دانشگاه استندال (Standhal) به وجود امد. به لطف نوآوری‌های فراوان حاصل از تحقیقات و همچنین کیفیت استانداردهای آموزشی آن، با بهترین موسسات دانشگاهی جهان رقاب می‌‌کند.
برای دانشجویان، یکی از بهترین  دانشگاه‌ها برای ساختن آینده‌ای روشن در دنیای حرفه‌ای فزاینده رقابتی است. به از فارغ التحصیلان آن می‌توان به Alim-Louis Benabid جراح مغز و اعصاب و فیزیکدان که در معالجه بیماری پارکینسون انقلاب کرده است و ژرارد مورو (جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۸) و جوزف سیفاکیس (مدیر تحقیقات در CNRS) و تنها فرانسوی که جایزه تورینگ را دریافت کرده است؛ اشاره کرد.

این دانشگاه از همان ابتدا سعی داشت که برنامه‌های آموزشی خود را با سوربن هماهنگ کند و با دانشگاه لیون در رقابت است .امروزه این دانشگاه یکی از بزرگترین مراکز علمی اروپا و دارای ۲ محوطه دانشگاهی در خیابان مارتین در (Martin d’Hères) و گرنوبل است. در هر سه مقطع دوره‌های آموزشی ارائه می‌دهد و دوره‌های مختلفی را در چارچوب برنامه‌های تبادل دوره‌های کوتاه مدت و دوره‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

این دانشگاه در صدر مرکزهای تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف فناوری، نانو روانشناسبی عصبی و علوم دیجیتال قرار دارد. این دانشگاه با توسعه فن آوری‌های جدید و انتقال فعالیت‌های تحقیقاتی صنعتی رتبه‌ی ۳۵ را در بین ابتکارترین دانشگاه‌های اروپا کسب کرده است. با موسسه‌های تحقیقاتی و بین المللی جهان مانند  Minatec, موسسه Laue Langevin و تاسیسات پرتوی سنکروتون اروپا همکاری دارد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *