یکی از نگرانی‌های افرادی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند، تایید مدارک تحصیلی آنها در سیستم آموزشی و کاری آلمان است. به عبارت دیگر برای دریافت ویزای کاری آلمان و کار کردن در این کشور یا ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان ابتدا لازم است کشور آلمان، مدرک دانشگاهی شما را به رسمیت بشناسد. برای این منظور می‌توان مدارک تحصیلی و دانشگاهی خود را جهت ارزیابی و مطابقت، برای سیستم آموزشی آلمان ارسال نمایید.

تایید مدارک تحصیلی مهاجرین برعهده سازمان KMK آلمان می‌باشد، که از دو بخش آنابین و زاب تشکیل شده است. مدرک تحصیلی که مورد تایید زاب یا آنابین باشد مورد تایید سفارت نیز خواهد بود. درنتیجه پس از تایید مدرک تحصیلی است که شما اجازه ورود به آلمان را داشته و می‌توانید در این کشور پیشرفته اروپایی کار کنید یا ادامه تحصیل دهید.

از آنجایی اخذ تاییدیه آنابین و تاییدیه زاب آلمان یکی از پیش نیازهای مهاجرت به کشور آلمان به حساب می‌آید و دریافت آن اهمیت بسیاری دارد، لازم دانستیم در این مطلب در خصوص نحوه اخذ تاییدیه آنابین و زاب آلمان صحبت کنیم تا بتوانید در سایت‌های مربوطه ثبت نام و از این طریق اطلاعات تحصیلی خود را به سازمان آموزش آلمان ارائه دهید.

تاییدیه آنابین آلمان چیست؟

نرخ بیکاری پایین و توسعه و پیشرفت صنعت در کشور آلمان سبب شده تا افراد بسیاری تمایل به کار کردن در کشور داشته باشند. برای دریافت مجوز و ویزای کار در آلمان ابتدا باید اقدام به دریافت تاییدیه آنابین کرد.

آنابین آلمان یک پایگاه داده است که می‌توانید برای اطلاع از نحوه ارزیابی گواهینامه و مدارک تحصیلی خود به آن مراجعه نمایید. ثبت اطلاعات تحصیلی در این پایگاه کاملا آنلاین انجام شده و نیازی به ارسال مدارک نیست اما اگر مدرک و دانشگاه شما در سایت آنابین وجود نداشت و مورد تایید آن نبوده باید مراحل اخذ تاییدیه زاب آلمان را طی کنید. اگر قبلاً تحصیلات دانشگاهی خود را تکمیل کرده‌اید، می‌توانید در سایت آنابین بررسی کنید که آیا مدرک دانشگاه شما در کشور آلمان مورد تایید است یا خیر.

توصیه می‌شود حتی با وجود رشته و دانشگاه در سایت آنابین باز هم تائیدیه زاب را دریافت کنید چرا که احتمالا برای گرفتن اجازه کار در آلمان به تاییدیه زاب نیاز خواهید داشت در نتیجه بهتر است که زودتر آن را اخذ کنید.

اخذ تاییدیه آنابین و زاب آلمان

مراحل اخذ تاییدیه آنابین (Anabin)

اولین قدم برای دریافت تاییدیه آنابین، مراجعه به سایت آنابین آلمان است. این سایت به صورت پیش فرض به زبان آلمانی است اگر به این زبان آشنایی ندارید می‌توانید زبان مرورگر خود را به زبان انگلیسی یا فارسی برگردانده تا راحت‌تر بتوانید اطلاعات مورد نیاز را وارد و بدست آورید. پس از ورود به سایت آنابین، به قسمت University degree یا Hochschulabschlüsse رفته و کشور خود را انتخاب کنید. سپس با انتخاب مقطع تحصیلی و رشته خود مشاهده کنید که آیا مدرک تحصیلی شما در آلمان مورد تایید است یا خیر.

پس از انجام این مراحل با سه موقعیت در خصوص رشته و دانشگاه خود که با H مشخص شده، رو به رو خواهید شد:

  1. اگر در کنار اسم دانشگاه شما +H باشد یعنی دانشگاه شما مورد تایید آلمان است.
  2. اگر در کنار نام دانشگاه شما -/+H باشد یعنی باید مدارکتان را برای ارزیابی به زاب ارسال کنید.
  3. اگر در کنار نام دانشگاه شما -H باشد یعنی مدارک شما مورد تایید آلمان نیست و تحت شرایطی خاص می‌توانید مدرک را برای ارزیابی مجدد به زاب ارسال نمایید.

رشته دانشگاه و دانشگاه شما بایست مورد تایید این سایت باشند. در صورت وجود رشته و دانشگاه در سایت آنابین، از هر دو صفحه رشته و دانشگاه خود پرینت تهیه نمایید تا در مدارک مهاجرتی خود از آنها استفاده کنید.

توضیحات تکمیلی تاییدیه آنابین

  • در صورتی که اسم دانشگاهتان در لیست نبود، مدارکتان را برای زاب ارسال کنید تا ارزیابی شوند.
  • دانشگاه آزاد اسلامی بدون در نظر گرفتن رشته آموزشی در لیست آنابین به صورت +H مورد تایید است. (توجه کنید که لازم نیست رشته تحصیلی شما حتما در زیر دانشگاهتان تعریف شده باشد و فقط کافی است رشته به صورت جداگانه مورد تایید باشد.)
  • مدرک کاردانی مورد تایید زاب و آنابین نمی‌باشد ولی اگر شما لیسانس ناپیوسته دارید، ارسال مدرک کاردانی همراه با مدرک کارشناسی ضروری می‌باشد.
  • اسم رشته را به آلمانی، انگلیسی و یا فینگلیش سرچ کنید.
  • همیشه در جستجو، به عنوان دقیق مدرکتان توجه داشته باشید. به طور مثال: اگر عنوان دقیق رشته شما مهندسی مخابرات است، شما نمی‌توانید به وجود مهندسی برق یا الکترونیک اکتفا کنید در این حالت رشته شما در آنابین موجود نیست و پیشنهاد می‌شود برای تائید به زاب فرستاده شود.
  • با توجه به حساسیت‌های جدید سفارت، به گرایش رشته خود دقت کنید. برای مثال اگر رشته شما مهندسی کامپیوتر- نرم افزار است، سفارت از شما تاییدیه مهندسی کامپیوتر را قبول نخواهد کرد و باید عنوان رشته کامل ذکر شده باشد.

تاییدیه زاب آلمان چیست؟

اگر دانشگاه و رشته تحصیلی شما در سایت آنابین وجود نداشته باشد و یا جواب تاییدیه آنابین مثبت/منفی ( -/+ ) باشد، باید برای تاییدیه زاب اقدام کنید. برای گرفتن تاییدیه زاب آلمان لازم است تا مدارک تحصیلی خود را به این کشور ارسال نمایید. اما همانطور که پیشتر هم گفته شد؛ حتی با وجود رشته و دانشگاه شما در سایت آنابین بهتر است برای دریافت تاییدیه زاب نیز اقدام کنید.

مراحل اخذ تاییدیه ZAB

زاب نیز همچون آنابین بخشی از سایت KMK آلمان است در نتیجه برای اخذ ZAB نیز بایست به سایت www.kmk.org مراجعه نمایید. پس از آن می‌توانید به قسمت ZAB رفته و اطلاعات مورد نیاز را از این بخش دریافت کنید. (لینک صفحه زاب در ادامه قرار داده شده است.)

با ورود به این صفحه و خواندن اطلاعات با زدن دکمه Application form می‌توانید فرم زاب را مشاهده و آن را تکمیل نمایید. پس از پر کردن فرم و زدن دکمه ارسال (send) ایمیلی برای شما ارسال شده که فرم تکمیل شده با آن پیوست است. در این مرحله باید از فرم پرینت گرفته شود در نهایت نیز فرم امضا شده به همراه با دیگر مدارک برای زاب آلمان پست گردد.

اگر فرستنده از آلمان باشد دیگر برای شما نسخه PDF ایمیل نمی‌شود، البته ممکن است با نامه نگاری نسخه الکترونیکی را هم در اختیار شما قرار بدهند.

مدارک مورد نیاز برای زاب آلمان

  1. فرم امضا شده زاب
  2. کپی پاسپورت و شناسنامه
  3. کپی مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  4. کپی مدرک کاردانی (در صورت ناپیوسته بودرن کارشناسی)
  5. اصل ترجمه رسمی کارشناسی و ریز نمرات (تایید دادگستری و وزارت امور خارجه)

مدت زمان و هزینه اخذ تاییدیه زاب

تاییدیه آنابین بصورت آنلاین و رایگان است اما دریافت تاییدیه زاب آلمان شامل هزینه ارزیابی مدارک می‌شود که پس از پست کردن مدارک به آلمان، زاب از شما درخواست خواهد کرد. هزینه ارزیابی تاییدیه زاب مبلغ 200 یورو می‌باشد که باید به زاب آلمان پرداخت گردد.

دریافت این تاییدیه سه ماه از زمان پرداخت هزینه طول می‌کشد. به این زمان، مدت زمان لازم برای ترجمه و پست مدارک تحصیلی به آلمان نیز اضافه می‌شود. بررسی مدارک ارسالی حداکثر ۵ الی ۶ ماه زمان برده و پس از تاییدیه زاب به دست شما خواهد رسید.

توضیحات تکمیلی اخذ تاییدیه زاب

  • دریافت تاییدیه شرایط خاصی ندارد.
  • هر فردی می‌تواند تاییدیه زاب را دریافت کند.
  • به دلیل زمانبر بودن دریافت تاییدیه برای دریافت آن سریعا اقدام کنید.
  • زاب مدارک کاردانی را به تنهایی ارزیابی نمی‌کند اما اگر لیسانس ناپیوسته دارید، همراه با مدرک کارشناسی آن را ارسال نمایید.
  • بررسی مدارک زاب با نداشتن قرارداد کاری، ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد. اما در صورت دارا بودن قرارداد کاری، این روند بین ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد.
  • زاب تمام مدارک ارسالی را بر می‌گرداند، پس حتما آدرس پستی خود را به صورت دقیق به همراه کدپستی بنویسید.

توجه داشته باشید؛ اگر در زمانی که مدارک شما نزد زاب باشد و زمان مصاحبه سفارت شما فرا برسد باید یک نسخه دیگر از مدارک تحصیلی خود را ترجمه کنید.

پرسش‌های پرتکرار


آیا دریافت تاییدیه آنابین برای مهاجرت به آلمان ضروری است؟

بله، افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت کاری به آلمان را دارند، ابتدا باید از مورد تایید بودن مدارک تحصیلی خود در این کشور آگاه شوند که برای این کار لازم است برای دریافت تاییدیه آنابین اقدام کنند.

تاییدیه آنابین چیست؟

آنابین آلمان یک پایگاه داده است که می‌توانید برای اطلاع از نحوه ارزیابی گواهینامه و مدارک تحصیلی خود به آن مراجعه نمایید. ثبت اطلاعات تحصیلی در این پایگاه کاملا آنلاین انجام شده و نیازی به ارسال مدارک نیست.

تاییدیه زاب چیست؟

اگر دانشگاه و رشته تحصیلی شما در سایت آنابین وجود نداشته باشد و یا جواب تاییدیه آنابین مثبت/منفی باشد، باید برای تاییدیه زاب اقدام کنید. حتی با وجود رشته و دانشگاه شما در سایت آنابین بهتر است برای دریافت تاییدیه زاب اقدام کنید.

مدت زمان و هزینه اخذ تاییدیه آنابین و زاب آلمان چقدر است؟

تاییدیه آنابین بصورت آنلاین و رایگان است اما دریافت تاییدیه زاب آلمان شامل هزینه 200 یورویی خواهد شد که بایست برای بررسی مدارک به زاب آلمان پرداخت شود. این روند حداکثر ۵ الی ۶ ماه زمان خواهد برد.

نوشته های مرتبط

2 فکر در مورد “ تاییدیه آنابین و تاییدیه زاب آلمان

  1. فرشاد گفت:

    سلام . وقت بخیر . ترجمه مدارک دانشگاهی قبل از ارسال به زاب علاوه بر مهر دادگستری و وزارت امور خارجه باید به تایید سفارت آلمان برسه یا نه ؟

  2. شیوا حسینی گفت:

    ممنون بابت مطلب خوبتون خیلی کامل و دقیق بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *